Grafisch ontwerp;
identiteit en imago
komen tot leven
identiteit en imago
komen tot leven
Het doel van
goed grafisch ontwerp.
goed grafisch ontwerp.
Bedrijven met een sterke reputatie zijn tevens goed ‘zichtbaar’. Zichtbaarheid die is gebaseerd op identiteit. Wanneer je imago klopt met je identiteit, doe je het goed. Is een ontwerp geslaagd. Dat is het doel van goed grafisch ontwerp.
Een herkenbaar, zichtbaar bedrijf wil vooral uitstralen wie ze zijn. Dan gaat het over de identiteit. De media werken als een vergrootglas. Het voordeel om op de juiste manier zichtbaar te zijn in de media, is afhankelijk van de manier waarop een bedrijf zich presenteert. Dus zijn sterke en vooral -consistent grafisch vormgegeven uitingen- van levensbelang.
Grafisch ontwerp? Solid Results. We praten graag met je hoe wij daarover denken.
Het imago
is een complex beeld
wat gevormd wordt
in de hoofden van mensen
is een complex beeld
wat gevormd wordt
in de hoofden van mensen

Grafisch ontwerp in relatie tot corporate imago
Er is geen eenduidige definitie voor een corporate imago. We denken aan termen als beeldvorming, relatiegroepen, ervaringen en gevoelens als we het corporate imago omschrijven. Maar het imago is het beeld wat stakeholders, de omgeving en de publieke opinie hebben over een organisatie. Dus het totaal van beelden, associaties en ervaringen die belangengroepen koppelen aan een organisatie. Imago is dus een complex beeld wat gevormd wordt in de hoofden van mensen en het geheel van gevoelens en overtuigingen die een visuele ervaring oproept.
Grafisch ontwerp in relatie tot corporate imago? Wij leggen het graag uit.
Productklasse-imago. Onderscheid maken in de productklasse
Merkimago. Het bedrijf sterk positioneren als merk
Bedrijfsimago. Wie ben je als bedrijf?
Branche-imago. Onderscheiden binnen je branche, bijvoorbeeld binnen de ICT-sector.
Winkelimago. Het imago van een afzonderlijke winkel.
Landimago. Wanneer een organisatie internationaal opereert en dit invloed heeft op het internationale handelsverkeer.
Gebruikersimago. Het aanspreken van een groep personen die een bepaald product gebruiken, voorbeeld ‘de Audi rijders’.
Grafisch ontwerp in relatie tot corporate identity
De corporate identity heeft betrekking op het totaal aan uitingsvormen met behulp waarvan een organisatie haar persoonlijkheid blootgeeft, het is de presentatie van jouw organisatie. Een bewust gehanteerde bedrijfsidentiteit, waarbij wordt gelet op de consistentie van de uitgedragen signalen, zal een duidelijk beeld genereren bij de verschillende doelgroepen.
De corporate story
Wat is het doel van een corporate story? Een corporate story vertelt wie je bent als bedrijf met de bedoeling dat men (jouw klanten) zich thuis voelt bij jouw organisatie. Dat men zich herkent in wat men nodig heeft. Het is een strategisch kompas voor de toekomst en het vertrekpunt voor alle communicatie. Het verhaal is de schakel tussen de strategische positionering en een onderscheidende profilering.
Goed grafisch ontwerp maakt de organisatie tot een persoonlijkheid
De persoonlijkheid van een organisatie bestaat uit kernwaarden: ze vertellen waar een organisatie voor staat en wat haar uniek maakt. Voorbeelden van kernwaarden zijn: veiligheid, avontuur, transparant, duidelijkheid. Deze waarden zijn bepalend voor alle communicatie-uitingen van de organisatie. Dan begrijp je hoe belangrijk grafisch ontwerp is.

Vertellen waar je
als organisatie
voor staat en
wat je uniek maakt
als organisatie
voor staat en
wat je uniek maakt
Een huisstijl
is sterk verweven
met het bedrijf
en de activiteiten
van de organisatie
is sterk verweven
met het bedrijf
en de activiteiten
van de organisatie

Logo en huisstijl
Een goede en passende huisstijl geeft aan wat het bedrijf of de organisatie is en wil uitstralen. En dat heeft dus alles met identiteit en imago te maken. Het primaire doel van een huisstijl is dat de organisatie zich positief opvallend en herkenbaar in de markt positioneert. Een goede huisstijl heeft een motivatie-vergrotend effect op de eigen medewerkers en wekt vertrouwen bij de externe doelgroepen van de onderneming.
Wat betekent het logo voor een organisatie?
Een logo straalt uit wie je als organisatie bent. Het geeft een indruk weer wat overeenkomt met de missie en visie van het bedrijf. Een huisstijl is dus sterk verweven met het bedrijf en de activiteiten van de organisatie. Daarom is de huisstijl het belangrijkste onderdeel van het corporate imago. En dat is niet alleen een zaak van de eigenaar of de directie van een bedrijf, maar het is een onderdeel die de totale organisatie aangaat. We streven er altijd naar om de ontwikkeling van een nieuw logo of huisstijl binnen de totale organisatie te ontwikkelen. Het is van belang dat een ieder die er werkt, trots is op ‘zijn of haar’ huisstijl en zich er letterlijk ‘thuis’ voelt.
Onze werkwijze
Solid Results zet een nieuwe huisstijl altijd organisatie-breed op, wat inhoudt dat de totale organisatie bij het proces betrokken wordt. Bij een grote organisatie kan dat gepaard gaan met workshops en bij een kleinere organisatie houden we een bijeenkomst waar men vragen kan stellen en waar alle werknemers hun mening kunnen ventileren.
Wij werken voor bedrijven in heel Noord-Brabant (en daarbuiten), onder andere in
Den Bosch, Waalwijk, Breda, Tilburg en Eindhoven.