Grafisch Ontwerp;
identiteit en imago
komen tot leven

Wil je snel en vrijblijvend een prijsindicatie?

Het doel van een goed grafisch ontwerp

Bedrijven met een sterke reputatie zijn tevens goed ‘zichtbaar’. Zichtbaarheid gebaseerd op identiteit. Je imago klopt met je identiteit, dan doe je het goed. Dat is het doel van een goed grafisch ontwerp.

Een goed zichtbaar bedrijf wil vooral uitstralen wie ze zijn. Dan gaat het over de identiteit. De media werken als een vergrootglas. Het voordeel om op de juiste manier zichtbaar in de media te zijn, is afhankelijk van de manier waarop een bedrijf zich presenteert. Dus zijn goed en vooral consistent grafisch vormgegeven uitingen van levensbelang.

Corporate imago

Beeldvorming

Corporate identiteit

Persoonlijkheid

Logo en huisstijl

De aankleding

Corporate imago

Er is geen eenduidige definitie voor een corporate imago. Je denkt dan aan termen als beeldvorming, relatiegroepen, ervaringen en gevoelens als we het corporate imago omschrijven. Maar het imago is het beeld wat stakeholders, de omgeving en de publieke opinie hebben over een organisatie. Dus het totaal van beelden, associaties en ervaringen die belangengroepen koppelen aan een organisatie. Imago is dus een complex beeld wat gevormd wordt in de hoofden van mensen en het geheel van gevoelens en overtuigingen die een visuele ervaring oproept.

Productklasse-imago. Onderscheid maken in de productklasse
Merkimago. Het bedrijf sterk positioneren als merk
Bedrijfsimago. Wie ben je als bedrijf?
Branche-imago. Onderscheiden binnen je branche, bijvoorbeeld binnen de ICT-sector.
Winkelimago. Het imago van een afzonderlijke winkel.
Landimago. Wanneer een organisatie internationaal opereert en dit invloed heeft op het internationale handelsverkeer.
Gebruikersimago. Het aanspreken van een groep personen die een bepaald product gebruiken, voorbeeld ‘de Audi rijders’.

Corporate identity

De corporate identity heeft betrekking op het totaal aan uitingsvormen met behulp waarvan een organisatie haar persoonlijkheid blootgeeft, het is de presentatie van jouw organisatie. Een bewust gehanteerde bedrijfsidentiteit, waarbij wordt gelet op de consistentie van de uitgedragen signalen, zal een duidelijk beeld genereren bij de verschillende doelgroepen.

De corporate story

Wat is het doel van een corporate story? Een corporale story vertelt wie je bent als bedrijf met de bedoeling dat men (jouw klanten) zich thuis voelt bij jouw organisatie. Dat men zich herkent in wat men nodig heeft. Het is een strategisch kompas voor de toekomst en het vertrekpunt voor alle communicatie. Het verhaal is de schakel tussen de strategische positionering en een onderscheidende profilering.

Een organisatie als persoonlijkheid

De persoonlijkheid van een organisatie bestaat uit kernwaarden: ze vertellen waar een organisatie voor staat en wat haar uniek maakt. Voorbeelden van kernwaarden zijn: veiligheid, avontuur, transparant, duidelijkheid. Deze waarden zijn bepalend voor alle communicatie-uitingen van de organisatie.

Logo en huisstijl

Een goede en passende huisstijl geeft aan wat het bedrijf of de organisatie is en wil uitstralen. En dat heeft dus alles met identiteit en imago te maken. Het primaire doel van een huisstijl is dat de organisatie zich positief opvallend en herkenbaar in de markt positioneert. Een goede huisstijl heeft een motivatie-vergrotend effect op de eigen medewerkers en wekt vertrouwen bij de externe doelgroepen van de onderneming.

Wat betekent het logo voor een organisatie?

Een logo straalt uit wie je als organisatie bent. Het geeft een indruk weer wat moet corresponderen met de missie en visie van een bedrijf. Een huisstijl is dus sterk verweven met het bedrijf en de activiteiten van de organisatie. Daarom is de huisstijl het belangrijkste onderdeel van het corporate imago. En het gaat zeker niet alleen de eigenaar of de directie van een bedrijf aan, maar het is een onderdeel die de totale organisatie aangaat. Het streven is dat de gehele organisatie trots is op de huisstijl en zich er letterlijk bij ‘thuis’ voelt.

Onze werkwijze

Solid Results zet een nieuwe huisstijl altijd organisatie-breed op, wat inhoudt dat de totale organisatie bij het proces betrokken wordt. Bij een grote organisatie kan dat gepaard gaan met workshops en bij een kleinere organisatie houden we een bijeenkomst waar men vragen kan stellen en waar alle werknemers hun mening kunnen ventileren.

Start typing and press Enter to search