SEO en SEA. Apart? Samen?

 In Blogs

De afkortingen SEO en SEA lijken zoveel op elkaar dat deze termen vaak door elkaar gebruikt worden en veel mensen niet meer exact weten wat nu het verschil is. Dat zal ik in eenvoudige termen trachten uit te leggen. Want al lijken de termen op elkaar, ze staan voor heel verschillende vormen van online marketing.

Het zijn twee verschillende marketingtools met elk hun eigen unieke mogelijkheden en onderdelen. Ik zal toelichten waar SEO en SEA voor staan en wat de verschillen zijn.

 

SEO: Search Engine Optimization

Wat letterlijk betekent: Gevonden worden op het internet door Google op een organische manier.

Dat start bij de basis, het inrichten van de website zelf. Jouw online bedrijf of online winkel moet a) gebruiksvriendelijk ingericht zijn en b) gevonden worden. Twee afzonderlijke disciplines die wel een groot effect op elkaar hebben.
Het optimaliseren van de website met als resultaat dat de site beter gevonden wordt is een belangrijk onderdeel van SEO en de start van het proces. Gevolgd door de paginaoptimalisatie, elke pagina wordt zo ingericht dat Google de pagina niet alleen ‘herkent’ maar ook goed rankt.

 

SEO-activiteiten bestaan uit meerdere onderdelen, dit zijn (o a) de belangrijkste onderdelen:

  • Het optimaliseren en de gebruikerservaring van de website verbeteren;
  • Het optimaliseren van de pagina’s individueel;
  • Het uitzoeken van de zoektermen waarop je met de website of webshop gevonden wilt worden en indien nodig pagina’s toevoegen als er geen pagina binnen de website is die inhoudelijke content over dat zoekwoord bevat;
  • Het vergroten van het aantal externe vermeldingen naar de website;
  • Links van andere pagina’s naar die van jouw website;
  • Het plaatsen van blogs op relevante en gewaardeerde websites.

Deze organische manier van werken heeft een langdurig effect en is blijvend. Maar het kan in de weg worden gezeten door de concurrent die nog meer werk maakt van zijn SEO-activiteiten. Maar dan vechten we terug. Google is van een statistische zoekmachine veranderd naar een organische zoekmachine. En een organische zoekmachine rankt op kwaliteit. Kwaliteit van de content en van de techniek achter de website. Daar zullen we dus aan moeten blijven werken om de concurrent voor te zijn én te blijven.

We richten ons daarom op deze drie pijlers: techniek, content en autoriteit.

Met de inzet van onze kennis en kunde krijgen we jouw website op een goede positie.

 

Zoektermen

We hebben shorttail (maximaal 2 woorden) zoektermen en longtail-zoektermen (een zin).

Voorbeelden hiervan:
Shorttail: Marketingplan maken
Longtail: Voorbeelden en uitleg voor een goed marketingplan

70% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail-zoekopdrachten en 30% bestaan uit shorttail-zoekopdrachten. Belangrijk gegeven: De Google keywordplanner geeft alleen informatie over de shorttail zoektermen.

 

Hoe gaan we scoren in Google?

We hebben te maken met 2 factoren:

  • On page factoren

Dit zijn alle factoren op de website zelf die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid van je website en waar we veel aandacht aan besteden.

  • Off page factoren

Dit zijn alle factoren buiten je website om die bijdragen aan de populariteit van je website en waar we terdege rekening mee houden. Denk dan bijvoorbeeld aan activiteiten die je onderneemt op de social media. Met name die activiteiten, zowel gesponsord als gratis dragen bij aan je bekendheid en autoriteit.

 

Lange termijn

Het is de bedoeling van SEO om de online vindbaarheid van de website blijvend hoog te houden op een organische manier. Als je de SEO uitbesteedt aan ons, gebeurt dat voor een op voorhand vastgesteld maandelijks budget, waar je een langdurig effect voor terugkrijgt. Hoe hoger het budget, hoe meer er bereikt wordt.

Samen bepalen we de doelstellingen, starten we een zoekwoorden-onderzoek en voeren we de juiste optimalisaties door, waarna we aan het werk gaan. 

 

SEA: Search engine advertising

Adverteren op het internet

SEA (Search Engine Advertising) is de online variant van het plaatsen van een advertentie in de krant. In plaats van de krant, adverteert u onder andere via Google. Dit biedt meer mogelijkheden dan een traditionele advertentie:

  • Het benaderen van nieuwe klanten en/of omzet via het internet
  • Het bereiken van de juiste (potentiële) klanten op het juiste moment
  • Regionaal of landelijk adverteren
  • Beheer van een eigen bestedingsbudget voor de Google AdWords
  • Adverteren met Google Ads, Google Shopping, YouTube Ads.

Met Google Ads richt je je door middel van biedingen op relevante zoekwoorden rechtstreeks op de doelgroep die voor jou relevant is. Google Ads is daarmee een fundamenteel onderdeel van een effectieve online marketingstrategie met directe resultaten. Het vaststellen van de bedrijfsdoelstellingen is de eerste stap naar meer relevante websitebezoekers.

 

Voordelen SEA

  1. Je kunt snel resultaten verwachten. Omdat je bovenaan staat met je advertentie word je snel gevonden in verhouding tot de tijd die het kost dmv SEO-inspanningen.
  2. Met SEA is het direct duidelijk hoeveel effect het heeft voor het verkeer naar je website. Die resultaten kun je zien in de vorm van overzichtelijke statistieken.
  3. Je kunt je helemaal focussen op je doelgroep.
  4. Het is gemakkelijker om resultaten te krijgen op de gewenste doelgroep omdat je online kunt instellen welke soort bezoekers je wenst.

 

Te overwegen bij SEA

  1. Het is kostbaar. Voor een SEA strategie is het aan te raden om een flink budget in te zetten om bovenaan te komen. Het systeem werkt simpel: je betaalt per klik.
  2. Stopzetten is een directe verliespost, want je bent dan ook per direct verwijderd. SEA werkt vanuit een korte termijnstrategie. Op korte termijn een extreme boost, maar wanneer je stopt, verlies je de aandacht.
  3. Het goed opzetten van een SEA-strategie vereist kennis. Je moet onderzoeken welke termen je doelgroepen gebruiken en welke doelgroepen je wilt aanspreken. Het opzetten van een doordacht plan is een vereiste en vraagt om vakmanschap.

 

De combinatie van SEO en SEA

Alle bedrijven strijden om die felbegeerde nummer 1 positie in Google, dus realiseer je maar eens wat dat aan inspanningen vraagt. Want hoe zorg je er nu voor dat je bovenaan in Google terechtkomt? Ga je voor adverteren (SEA), of wil je liever blijvend zo hoog mogelijk in de ‘gratis’ resultaten komen (SEO)? Je kiest zelf welke van de twee opties je gaat inzetten. Wij adviseren bijna altijd om niet te veel te focussen op één van de twee, alhoewel dat ook te maken heeft met de situatie van het bedrijf.

Om de vindbaarheid van je website naar een hoger niveau te tillen, adviseren wij in veel gevallen het bundelen van deze twee krachten. Dat is de beste manier om te stijgen in Google. Door te werken aan vindbaarheid realiseer je meer verkeer, meer terugkerende bezoekers én meer verkopen via je website.

Maar voor beide opties geldt dat de website in optimale staat moet zijn. In eerste instantie wat betreft de customer journey op de website. Als een potentiële klant op jouw website landt en hij vindt niet direct wat hij zoekt, ben je hem kwijt.

En in tweede instantie moet je de juiste zoektermen inzetten om zo de betreffende doelgroep(en) te bereiken. En per zoekterm heb je een relevante landingspage nodig. Dit laatste geldt zowel voor SEO als voor SEA.

Ben je benieuwd hoe SEO-proof jouw website is? Vraag dan onze technische SEO-scan aan.

We vinden het leuk als je reageert

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken