Verandering is een continu proces waar we allemaal dagelijks aan worden blootgesteld. Zelfs zonder dat we het altijd door hebben. Zoals ervaringen opdoen, ontwikkelingen doormaken, groei. Maar bewust kiezen voor verandering vraagt om lef en moed. Omdat het veel van ons vraagt, niet alleen als het om een persoonlijke verandering gaat, maar ook wanneer het zakelijke veranderprojecten betreft. Wij denken al snel dat we er geen tijd voor hebben. Of dat we het nog wel even kunnen uitstellen. We zijn allemaal behoorlijk goed in uitstellen. Toch is mijn advies om eens te overwegen wat er hoognodig veranderd dient te worden binnen jouw bedrijf of organisatie.

Voorbeelden van veranderingen waar ik in deze blog op doel:

Een vernieuwde kijk op je bedrijf en je uitstraling
Een nieuwe huisstijl
Een nieuwe website of een upgrade van je site
Levert je website wel voldoende rendement op?
De inzet van een spraakmakende campagne om je bedrijf weer eens goed op de kaart te zetten
Een heroriëntatie op je communicatie-uitingen naar de markt

Laat verandering niet wachten

En zo zijn er talloze noodzakelijke veranderingen binnen een bedrijf of organisatie die te lang blijven liggen. Die zo nodig zijn, veranderingen die je bedrijf ten goede komen. Dan moet je knopen doorhakken en beginnen. En wel: nu! Vaak zie je, na het zetten van die eerste stap, dat er ook een nieuwe energie vrijkomt, die het bedrijf positief beïnvloedt.

Onze website

Zo hebben wij drie maanden geleden besloten een hele nieuwe website te bouwen, omdat we maar bleven veranderen aan een oud museumstuk (ik bedoel: onze oude website). Museumstukken horen niet thuis op het internet richting de online markt. Verandering werd het sleutelwoord. En wat zijn we trots op het resultaat. Het is niet alleen een mooie site, fris, beeldend, overzichtelijk, maar het voelt als ‘onze’ site. De site vertelt wie we zijn en wat we kunnen betekenen voor andere bedrijven. We hebben er met elkaar kei- en keihard aan gewerkt. En we moesten ineens heel hard nadenken over wie we zijn, wat we kunnen, waar we goed in zijn en hoe we dat duidelijk moesten maken aan de markt. Dat deel, die interne communicatie, bleek ineens een belangrijk onderdeel van het totale proces. Maakte ons een nog hechter team.

Wie zijn we als team?
Wat willen we doorgeven aan de markt?
Waar zijn we goed in?
Waar onderscheiden we ons nu werkelijk in?
En waar willen we over twee jaar zijn?

En dan?

Houdt het dan op, is het klaar als de site online staat en je ons bijna kunt wegdragen na al dat harde werken naast ons dagelijkse werk? Nee, ik durf te stellen dat het nu pas begint. Dat geldt voor iedereen die een nieuwe website lanceert. In de komende maanden ga je zien wat er toch nog beter kan, vanuit die nodige afstand. En ook anderen/klanten van ons, komen niet alleen met lof, maar ook met kritische aandachtspunten. Wij zijn daar dankbaar voor. Want als geen ander weten wij dat een website doorlopend ‘in beweging’ moet zijn. Dan krijg je, zoals met voortschrijdend inzicht, het beste resultaat. Blijven veranderen dus!

Thema’s

We willen gaan werken met een thema per kwartaal en het thema van dit kwartaal is, hoe kan het ook anders: Verandering. Ik zal met regelmaat interessante onderwerpen die met verandering te maken hebben publiceren. In de hoop dat ik wat los kan maken, mensen kan stimuleren, motiveren en dat we reacties krijgen.
Verander met ons mee.

 

Laat een reactie achter

Start typing and press Enter to search