Design thinking komt langzaam in opkomst en wint snel aan terrein. Want wat blijkt? Aandacht voor design beloont. Volgens een onderzoek van McKinsey ‘The business value of design’ zijn organisaties die design gedreven te werk gaan succesvoller dan branche genoten die dit niet doen. Organisaties zoals Uber, Google, en Netflix zien dit in. Design thinking is een kans voor de toekomst en maakt plaats voor een nieuwe rol: de business designer. Wat houdt design thinking in? Wie is deze business designer en hoe wordt een organisatie succesvol in het implementeren van deze design thinking methode? Je leest het in deze blog.
Wat is design thinking?
Op het moment dat design opgenomen wordt in de organisatie wordt er gesproken van design thinking, wat ook betekent: ‘denken als een designer. Een creatieve methode om voor problemen nieuwe en vooral innovatieve oplossingen te kunnen realiseren. Hierbij staat de eindgebruiker altijd centraal. Dit betekent dus onderzoek, experimenteren, prototypes bouwen en net zo lang doorgaan totdat het product of dienst bij de eindgebruiker past.
Wanneer organisaties design thinking toepassen in hun bedrijfsvoering zijn zij in staat om meer waarde te creëren in hun markt.
Wie is de business designer?
De business designer gebruikt een design thinking mindset om strategische bedrijfsvraagstukken op te kunnen lossen. Dit leidt tot oplossingen die beter aansluiten bij wat de gebruikers nodig hebben. Hier komt efficiëntie en effectiviteit bij kijken omdat het proces dwingt om empathie met de gebruiker op te bouwen en het probleem te onderzoeken voordat er naar een oplossing wordt gewerkt. Mensen met een ‘design mindset’ hebben de natuurlijk drang om continue te verbeteren, Misschien is dit wel de reden waarom design gedreven organisaties succesvoller zijn. Want het constant willen verbeteren van een product is een van de beste kwaliteiten van een business designer.
De business designer is te herkennen aan de volgende kenmerken.
- Het hanteren van de designer en business mindset
- Verbanden kunnen leggen tussen creativiteit en business processen.
- Het kunnen combineren van mindsets en methodes voor duurzame ontwikkelingen.
- Kenmerkt in een gespecialiseerde generalist
- Een innovator die out of the box durft te denken.
Wat maakt een organisatie design thinking gedreven?
Naast de mindset van design gedreven organisaties en hun designers is het ook van belang dat design tot in het DNA van de organisatie is doorgedrongen. Het design moet dan wel origineel zijn en bij de werknemers binnen de organisatie passen. Als dit klopt zal de design gedreven aanpak werken.
Want ieder besluit dat wordt genomen staat dan in dienst van het leuker en ook makkelijker maken van het werk waardoor innovaties worden gestimuleerd. Kijk maar naar
bol.com en hun obsessie over klantvriendelijkheid. Ze doen er alles voor om deze obsessie in hun design terug te laten komen. Design wordt dan een taal die in de organisatie wordt gesproken. En op die manier is de organisatie in staat om te gaan handelen vanuit zijn merkwaarden. Dit levert mooie resultaten op lange termijn.
Design gedreven organisaties hanteren een bepaald gedrag binnen hun beleid voering vertaald in vier pilaren.
De vier pilaren voor design thinking gedreven organisaties.
Om tot een winnend product ontwerp te komen moet volgens McKinsey een organisatie voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Deze voorwaarden zijn geïdentificeerd als de vier pilaren voor design gedreven organisaties. Bedrijven moeten slagen in ieder van deze voer pilaren om te kunnen genieten van een goed ontwerp.
De eerste pilaar gaat over
besluitvorming; ook wel ‘Analytical Leadership’ genoemd. Design moet net zoals omzet, kosten en strategie gezien worden als een top prioriteit onderwerp van de organisatie. De top bestuurders van succesvolle organisaties baseren hun designbeslissingen op inzichten en klantbehoeften. Soms verschilt dat wat klanten nodig hebben met wat ze willen.
Gerelateerd hieraan springen we naar
gebruikerservaring. Ieder product moet zo worden ontworpen dat het een ervaring creëert die voor een lange tijd in het geheugen van de klant blijft galmen. Aldus McKinsey: ‘De ontwerpbenadering vereist zelf verkregen klant inzichten door observaties en het begrip van de behoeften van potentiële gebruikers in hun omgeving.’ De aandacht moet op de complete customer journey worden gelegd om zo de barrière tussen fysiek, digitaal en servicedesign te breken.
Om het mogelijk te maken dat de organisatie tot zo een klant gedreven ontwerp komt is het belangrijk om één ding in gedachten te houden. Design is geen individueel werk. Ontwerpers moeten in staat zijn om met alle afdelingen binnen de organisatie, zoals marketing, engineering en sales samen te werken.
Cross-functioneel talent als derde pilaar. Design is een wetenschap en heeft verschillende inzichten nodig.
Tot slot de vierde pilaar
Blijven herhalen. Het ontwerp proces van design thinking is niet in één keer goed uit te voeren. Er is genoeg tijd om te testen, leren en herontwerpen. Op deze manier neemt men minder risico’. Design bloeit in een omgeving die dit proces aanmoedigt. Het is niets voor niets dat bedrijven blijven innoveren. De ontwikkeling van een product houdt niet op bij lancering. Hoe meer input en onderzoek van buitenaf hoe beter. De klantbehoefte blijft eenmaal veranderen.
Design gedreven organisaties zijn meer dan alleen een benadering om succesvol te innoveren. Ze hanteren een aanpak van anders werken. Sneller maar ook zeker effectiever doelen bereiken. En ten slotte leuker, met plezier, meer focus en energie in teams werken.
Sparren over het aanmoedigen en faciliteren van een design gedreven mindset in jouw bedrijf? Neem dan
contact met ons op.
Auteur: Maddie Houtstra