Concept en strategie:
Hoe kom je erop?

Wil je meer weten over een betere positionering?
Download gratis onze whitepaper
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Concept en strategie.

Ben jij je bewust van het onderscheidend vermogen van jouw organisatie op basis van concept en strategie?

Waarom wil iemand nu uitgerekend jouw producten of diensten afnemen? Is er een reële toekomstplanning voor jouw onderneming? En niet onbelangrijk: hoe zit het met de lange termijnstrategie? Wij ondervinden vaak dat het onze klanten niet opereren richting markt vanuit een goed doordachte concept en strategie.

Plan

Realistisch en doordacht

Concept

Verbinding maken

Creativiteit

Propositie en creatief concept

Een realistisch plan

Solid Results inventariseert jouw wensen, doelstellingen en bovenal: je verwachtingen. Dat moet vanzelfsprekend realistisch zijn. Op basis daarvan ontwikkelen we een strategie waarmee we de kernwaarden van jouw bedrijf zichtbaar maken voor je doelgroep(en). Zo ontstaat een plan wat aansluit bij die doelstellingen. Want het doel van elke organisatie of bedrijf is dat de doelgroep je ziet en herkent. De positionering wordt in kaart gebracht en we onderzoeken de middelen/media waarmee we richting markt gaan communiceren.

Geïntegreerde communicatieaanpak

Het resultaat is een complete, geïntegreerde communicatieaanpak. Opgebouwd vanuit de door jou aangeleverde informatie en onze kennis. Daarbij houden we steeds het einddoel voor ogen: ‘zorgen dat jouw bedrijf of organisatie door haar onderscheidend vermogen optimaal uit de verf komt’.

Wat is conceptueel denken?

Het denkend vermogen van onze hersens wordt in rap tempo ingehaald door steeds maar slimmer wordende computers. Waar we vroeger informatie moesten onthouden en zelf berekeningen maakten, zie je nu dat computers dit veel beter kunnen dan mensen. Maar wat de computer niet kan en wij wel, is zaken in een groter verband zien, in een context plaatsen, afwegingen maken tussen voor- en nadelen en ethische afwegingen maken.

Mensen zijn dus beter in het leggen van verbindingen en het beoordelen van aspecten. We kunnen dus veel beter conceptueel denken dan computers.

Conceptueel denken gaat over het creëren van ideeën en niet over je iets herinneren of berekenen. Concepten en ideeën helpen je bij het oplossen van problemen of bij het begrijpen van problemen. Conceptueel denken is belangrijk omdat het een competentie is die je nodig hebt voor het bedenken van het doorgeven van boodschappen, campagne- en merkconcepten.

Campagnes: Een creatief concept ontwikkelen

Solid Results hanteert de volgende werkwijze:
Wij brengen de blokkades bij de betreffende doelgroepen en segmenten in beeld met een mindmap. Waarom zou de doelgroep geen aandacht besteden aan je campagne en hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze dit wel gaan doen? (Liefst op basis van onderzoek.)

Daarna maken we een tweede mindmap waarin we aangeven wat jouw doelgroep eventueel wél zal motiveren om aandacht te schenken aan je campagne. Hierin staan de onderwerpen die de doelgroep interesseert en bezighoudt.

Tenslotte gaan we bedenken hoe we die blokkades kunnen omzeilen en hoe we gebruik kunnen maken van wat de doelgroep wél motiveert. Vaak heeft de ontvanger blokkades in de vorm van een houding, image of vooroordeel ten opzichte van het merk of het onderwerp waarover de campagne gaat. In dat geval dient het creatief concept het doel om die blokkades te omzeilen of te veranderen.

Hoe werkt onze creativiteit?

Bij ons is creativiteit het bedenken van goede ideeën en het weggooien van slechte ideeën. Volgens dit principe ontwikkelen we de propositie en het creatief concept.

Solid Results werkt met een stappenplan:

  1. Doelgroepbeschrijving.
    Voordat wij een propositie en een creatief concept ontwikkelen beschrijven we de doelgroep. We bepalen welk effect we willen bereiken bij de betreffende doelgroep. Wat moet de doelgroep weten, voelen en vooral: doen? 
  2. Een brainstormsessie over de propositie.
    We creëren een boodschap/propositie die het individu binnen de doelgroep zal raken en beïnvloeden. Met andere woorden: het doel is om het gedrag van het individu te veranderen naar wat wij wensen en voor ogen hebben. 
  3. Voorbereiding op het creatief concept.
    Om het individu in contact te brengen met de boodschap moeten we de juiste media selecteren en de juiste uitstraling ontwerpen. We denken vanuit het perspectief van de doelgroep.
  4. Het ontwikkelen van copy en art voor het creatief concept.
    We vertalen propositie in copy en art die het individu binnen de doelgroep aantrekt.
  5. Het maken van een briefing
    Vervolgens vertalen we dat naar een functioneel en visueel plan voor de klant.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken