Kortgeleden heeft Google een nieuw systeem voor title tags van webpagina’s gelanceerd. De titels worden aangepast op basis van relevant gevonden informatie op een pagina maar ook bijvoorbeeld naar aanleiding van een publicatiedatum of bedrijfsnaam. Wat betekent dat je opeens een andere titel kan zien staan dan je zelf hebt ingegeven. Dit benadrukt nogmaals het belang van goede en georganiseerde metadata binnen een website. Het zorgt ervoor dat Google een titel
niet gaat aanpassen naar iets anders dan de titel die door de ontwikkelaar/conceptdenker is ingesteld in het kader van relevantie.
Google werkt al jaren aan het verbeteren van HTML-title tags. Maar de nieuwste update van Google zorgt ervoor dat er nog meer gelet wordt op de tekst die op jouw website (pagina) staat. En dan bedoelen we vooral de visueel zichtbare tekst, wanneer je op een pagina landt. Zoals de eerste title van de pagina: de H1. Het eerste stuk tekst daarboven.
Maar ook de overige teksten en titels op de pagina worden onder de loep genomen zoals de sub titles, of teksten die door de lay-out om extra aandacht vragen. Als Google page titles gaat vervangen, is dat naar aanleiding van (niet kloppende) tekst op die pagina. Google gebruikt daarvoor ook teksten die zijn ingezet voor de interne links die naar specifieke pagina’s/onderwerpen verwijzen.
Het doel dat Google met deze update wil bereiken, zijn beter leesbare en toegankelijker titels voor pagina’s. Zo kunnen bijvoorbeeld sitenamen toegevoegd worden waar dat door Google als nuttig wordt beschouwd. In andere gevallen, wanneer er een extreem lange titel is ingevuld, kan het meest relevante deel geselecteerd worden en minder bruikbare delen verwijderd.
Voordat we dieper op het onderwerp ingaan is het belangrijk om een algemeen idee te hebben over wat deze title tags eigenlijk inhouden.
Title tags: wat zijn het en wat is het belang ervan?
Een title tag is een HTML-element (en dus geen metatag) wat de naam van een website of pagina bepaalt. Ze worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines (Google) in de vorm van een kopje waarop men kan klikken. Dus uitermate belangrijk voor gebruiksvriendelijkheid en ‘het gevonden worden’ op relevante zoektermen. De title tag is dus bedoeld om een correcte (beknopte) beschrijving van de inhoud van die betreffende pagina aan te geven. Google laat zo’n 50-60 tekens zien dus focus vooral op het begin van de titel.
In de source code van een pagina ziet het er zo uit:
<title> De toekomst van marketing </title>
Dit stukje informatie is belangrijk voor onder andere
SEO en internetbrowsers, die dit gebruiken voor tabblad titels, URL-suggesties, bookmarks, Google zoekresultaten en kopjes.
Er zijn meerdere redenen waarom title tags zo belangrijk zijn voor
SEO. Ten eerste is het, zoals al eerder benoemd, een perfecte plek voor het plaatsen van relevante zoektermen. De aanwezigheid van een zoekterm in de titeltags verbetert de positie in zoekresultaten omdat de pagina opeens veel relevanter is geworden voor de consument die een zoekopdracht op die term heeft ingevoerd. Want het eerste wat zij zien met betrekking tot de zoekresultaten is de titeltag die laat zien waar de pagina over gaat.
Hiernaast verbetert de titeltag de gebruikerservaring en de click-through rate. Een strategisch ingezette titel maakt de communicatie tegenover de consumenten duidelijk en effectief. Hierdoor is het waarschijnlijker dat er op de pagina wordt geklikt. Dit concept werkt niet alleen voor Google, maar ook als je de pagina deelt op
social media.
Het belang kort samengevat:
Title tags worden voor belangrijke zaken ingezet:
- Search Engine Results. Een goede titel is het halve werk en bepaalt of een bezoeker op jouw site klikt.
- De title tag wordt ook via de browser aangegeven. Bijvoorbeeld als iemand veel tabbladen van verschillende websites heeft openstaan, helpen duidelijke titels om daar weer naar terug te gaan.
- Sociale netwerken gebruiken een title tag om te bekijken wat je wilt weergeven als je een pagina deelt. Facebook en Twitter hebben hun eigen metatags, waarmee je titels kunt opgeven. Zo kun je netwerken optimaliseren en langere titels inzetten.
- Het dient als het visitekaartje van je website, hiermee haal je de bezoeker over op jouw website te landen. Je kunt met de titel benadrukken waarom jij met je dienst uniek bent.
Wat voor effect heeft de nieuwe update op title tags van Google?
Dat Google de titels van zijn zoekresultaten tweakt, is niet nieuw. Dit doen ze al sinds 2012 en dat gebeurde toen vooral op basis van andere metatags op die pagina. Het enige wat veranderd is, is de manier waarop.
Op het moment dat Google de titel van een webpagina aanpast wordt er niet alleen gekeken naar de informatie op de pagina. Er is een kans dat die informatie ook van andere pagina’s op dezelfde website wordt gehaald. De titels die dan worden veranderd zijn meestal korter dan de originele titels. Dit zou in ‘de ogen’ van Google gebruiksvriendelijker en relevanter voor de eindgebruiker zijn.
‘HTML title tags bevatten niet altijd een goede beschrijving van de pagina. Veel tags zijn te lang, bevatten te veel zoektermen of hebben er geen. De update is ontwikkeld om dit op te lossen en leesbare en toegankelijkere titels voor pagina’s te ontwikkelen.’ (Google, 2021)
In de wereld van SEO is het vanzelfsprekend om geoptimaliseerde title tags te gebruiken. Voor degene die zich nauwkeurig aan de regels houden van een maximumaantal tekens, relevantie en correcte omschrijvingen
zal de update niet merkbaar zijn.
Wil je meer weten over dit onderwerp of wil jij je site laten optimaliseren op pagina-niveau? Bezoek dan onze
website of neem
contact met ons op!
Auteur Maddie Houtstra