Social media voor B2B en B2C: de basics
LinkedIn is voor de B2B-markt misschien wel het meest voor de hand liggend sociaal medium om op te posten. LinkedIn is uniek door het zakelijk karakter van het platform en haar professionele imago; iets wat platforms als Facebook en Pinterest maar ten dele hebben. Ook het organisch bereik is relatief erg hoog. Het zijn met name de professionals zijn die dit platform dagelijks gebruiken. Gebruikers en bedrijven delen er hun professionele ontwikkelingen, prestaties, producten en learnings. Zij bezoeken de site veelal om professioneel verder te komen en hun netwerk uit te breiden. Ben je toe aan conversies? Views op jouw website of blog? De grootste zekerheid van de B2B-markt op LinkedIn, is dat jouw doelgroep er zo goed als zeker aanwezig is. Want elke zichzelf respecterende professional heeft een profiel op LinkedIn en de laatste jaren zijn er ook steeds meer bedrijfsprofielen aangemaakt. Jouw medegebruikers gaan actiever om met de content die je er plaatst dan op bijvoorbeeld Instagram.
Facebook is nog altijd de grootste jongen onder de sociale platforms met het hoogste aantal dagelijkse gebruikers. De doelgroep wordt relatief steeds wat ouder, 40+. Toch zien we ook nog steeds veel jongeren en met name de wat hoger opgeleiden gebruikmaken van de mogelijkheden van Facebook. Facebook wordt zakelijk ingezet door de B2C-markt. Wil je de consument bereiken? Wil je de doelgroep 50+ bereiken? Wil je de gepensioneerde consument bereiken? Facebook is the place to be.
Verkoop je reizen, meubels, grafische ontwerpen, mode of ander design? Kortom, bevind jij je in een sector waar veel beleving plaatsvindt? Meet your new best friend: Pinterest. Goed uitziende pins van jouw producten krijgen de kans zich als een lopend vuurtje te verspreiden. Er worden moodboards gemaakt van nieuwe collecties in de mode, interieurs, wereldreizen, ontwerpen voor websites, etc, etc. En die moodboards dienen weer als inspiratie voor nóg meer moodboards. Pinterest wordt vooral bezocht door mensen op zoek naar inspiratie. Belangrijk is dat je pins een werkende link hebben naar je productpagina’s of je website.
Instagram is het domein van de creatieve studenten en jonge professionals. Zowel Gen-Z’ers (de generatie die nu zo langzamerhand de arbeidsmarkt begint te betreden) als de Millennials (mensen van 24 tot 38 jaar oud) bevinden zich er in grote getallen. Hoewel het niet onmogelijk is om Instagram zakelijk te gebruiken wordt door het jongere karakter van het platform en de gebruikers een wat eigenzinnigere, visuele benadering aangemoedigd. Dit maakt het platform bij uitstek geschikt voor de B2C-markt.
Twitter is enorm nuttig bij het delen van informatie in real-time. Wanneer zich ontwikkelingen voor doen, nieuwsberichten, extreme weersomstandigheden; het wordt op Twitter het snelst vermeld en gevonden. Niet helemaal los daarvan, is Twitter dankzij het laagdrempelig karakter voor interactie ook een belangrijke tool in de webcare. Grote bedrijven kunnen zo direct reageren op kritiek of problematiek van hun klanten.
Hoe ga jij als professional om met social media?
De bovenstaande informatie kun je natuurlijk overal op het internet vinden. Kennis opdoen over de platforms waar je je bevindt is het makkelijkste deel van dit onderwerp. Maar het gaat er om wat je met die informatie doet. Het sleutelwoord zit al in de naam, social media. Het lijkt soms niet zo wanneer je achter je computer zit, maar je bent uiteindelijk met mensen bezig. Hoe beweeg jij je als professional op social media?Je kunt het ook zo zien: je hebt zakelijke kroegen, je hebt creatieve kroegen, je hebt het ‘vertrouwde’ café waar dezelfde mensen al sinds jaar en dag naartoe gaan en je hebt de hippe bar waar ‘de jeugd’ rondhangt. Maar in al die kroegen is er één constante: als je iets wilt bereiken bij de ander, moet je sociaal doen.
Als je een kroeg bezoekt bestudeer je bewust of onbewust wat je medebezoekers doen en pas jij je aan. Want als je gedrag niet past binnen het verwachtingspatroon van de omgeving waarin je je bevindt, zal je maar weinig bereiken. Precies datzelfde geldt voor social media. Stel, je zit in je kroeg, en aan de andere kant van de bar zit iemand die jij denkt nodig te hebben of interessant vindt. Hoe trek je dan zijn of haar aandacht? Door eerst zélf aandacht te geven. Om de aandacht van een potentiële relatie of bedrijf te trekken op social media, zal je dus eerst zelf aandacht moeten geven. In de vorm van een comment, een like, een follow. Dit de eerste indruk die je maakt. Daar mag je best gedurfd in zijn. Op deze manier worden ze nieuwsgierig naar jou, wie ben je, wat doe je en waarom heb je een reactie achtergelaten? Juist. Je bent in beeld. Het begin is gemaakt. En met name dit is wat mensen op social media vaak niet door hebben. En als je dan de aandacht hebt, zorg dan dat je in beeld blijft. Met dat wat je bezighoudt, met het doorgeven van kennis en van kwalitatief goede content.