Bel ons: 073 20 21 079

Waarom is kennis van communicatie nodig voor het ontwikkelen van een website?

 In Blogs
Menig bedrijf dat opstart, heeft kennis van communicatie en marketing nodig, nog voor het ontwikkelen van een website. Die kennis is of in huis of moet ‘ingehuurd’ worden. We zien maar al te vaak dat er veel geld wordt uitgegeven aan een huisstijl en het ontwikkelen van een website zonder dat daar een goed concept of enige vorm van strategie aan ten grondslag ligt. De meeste startups willen eerst een website zodat ze in elk geval ergens naar kunnen verwijzen. En daar gaat het al mis, want het is veel meer dan ergens naar ‘verwijzen’. Het ontwikkelen van je website moet zijn gebaseerd op het concept van het bedrijf dat je gaat opzetten, gericht op je doelgroep en niet te vergeten: je doelstellingen. Wat is de taak van je website en hoe wil je dat gaan bereiken? En dat geldt ook voor bestaande websites, het is nooit te laat om je website te verbeteren of te vervangen voor een website die wel doet wat hij moet doen. Wat helaas te weinig mensen zich realiseren is dat het ‘bouwen’ van een website een kunst is die vele professionals beheersen, maar ze vergeten dat een website het belangrijkste communicatie- en marketinginstrument van hun bedrijf is. Die kennis is bij ontwikkelaars helaas niet altijd aanwezig.

Marketing en communicatie zijn onlosmakelijk verbonden.

Het hebben van een goede website is niet alleen gewoon ‘belangrijk’, maar is voor elk bedrijf of organisatie het fundament onder het bedrijf. Ondernemers die willen overleven in de huidige markt moeten weten wat hun doelgroep wil, wat hun doelgroep zoekt, waar het hen aan ontbreekt en hen -vanuit die kennis- op de juiste manier aanspreken. Dat noemen we effectieve communicatie. Wanneer je weet wat je doelgroep wil horen én vinden, ben je beter in staat om een webshop of website te ontwikkelen die hen aanspreekt en helpt bij het bereiken van jouw bedrijfsdoelstellingen. In dit artikel geef ik graag door waarom kennis van communicatie een must is voor het ontwikkelen van een succesvolle website. Dus met een gedegen kennis van communicatie kun je een goede website of webshop ontwikkelen. Daarna komt het hoofdstuk marketing aan de beurt die ervoor moet gaan zorgen dat de website daadwerkelijk gevonden wordt.

Hoe gaan we communiceren met onze doelgroep?

Als je een website ontwikkelt, is het van groot belang om te weten hoe je met jouw doelgroep moet communiceren. Communiceren doen we niet alleen met tekst, maar ook via de beelden, het ontwerp, de uitstraling. De complete manier, het totaalconcept waarmee we onze doelgroep gaan benaderen. Online branding. Onderscheid. Waarom gaat de doelgroep straks kiezen voor jou en niet voor je concurrent? Daarop zul je je moeten onderscheiden. De persoonlijke factor van communicatie met klanten en andere bedrijven is net zo belangrijk als de beelden die worden gebruikt. De doelgroep moet zich herkennen in de boodschap van jouw website, je product of dienst en mag niet ongemotiveerd achterblijven. De websiteontwikkeling moet erop gericht zijn om elkaar beter te begrijpen, betrokkenheid te verhogen en persoonlijke relaties te creëren met klanten, partners en leveranciers. Je moet begrijpen wat ze willen zien en hoe ze interacteren met de site.

Je doelgroep begrijpen

Als jij je doelgroep echt begrijpt, weet je welke interactie zij verwachten. Daar moet het totaalconcept, de structuur, de uitstraling en de tone of voice van de site op gebaseerd zijn. De doelgroep moet zich ‘herkennen’. Met een logisch menu, waarbij bezoekers direct vinden wat ze zoeken. Begrijpen welke interactiemogelijkheden de website kan bieden en op welke manier je de doelgroep kan mobiliseren om de interactie aan te gaan met jouw bedrijf. Alleen als je begrijpt hoe je gebruikers denken en zoeken, kun je effectief gerichte content aanbieden waarmee interacties gestimuleerd worden. Als je niet weet hoe je moet communiceren, leidt dit tot een slechte ‘user experience’ en een verloren klant. Een goed ontworpen communicatiestrategie voor je website is dus onmisbaar. Een websitestructuur of teksten die onoverzichtelijk, onduidelijk of verwarrend zijn, leiden tot het verlaten van de site door de bezoeker. Mensen gaan op zoek gaan naar een andere oplossing. ‘User usability’ speelt hierbij een cruciale rol; klanten verwachten dat hun product of dienst gemakkelijk te vinden is. Eigenlijk is elke bezoeker van een website ergens naar ‘op zoek’ en de aard van het product is dan toonaangevend. Zijn het producten of diensten die waar men naar op zoek is? Of zoekt men een oplossing voor een probleem? Het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke klantreis op basis van kennis van het product of dienst is dus cruciaal om een slechte klantervaring te voorkomen en ervoor te zorgen dat je loyale klanten krijgt, blij met wat ze op je site vinden en tegenkomen. Terugkerende klanten.

Investeren in rendement vraagt ook om een marketingstrategie

Een website ontwikkelen is investeren in rendement. Zoveel is duidelijk. Maar dan ben je er nog niet. De website zal ook nog gevonden moeten worden door je doelgroep. Daar komt het hoofdstuk marketing om de hoek kijken. Dit zijn de twee doelstellingen en als je een van de twee of beide doelstellingen negeert is de investering in een website weggegooid geld. En ja, het is niet eenvoudig, het vraagt om kennis, tijd en geld, maar met de inzet van de juiste professionals is het mogelijk om rendement en klanttevredenheid te garanderen. Te vaak horen wij van onze klanten dat ze een website hebben laten ontwikkelen die helemaal niets oplevert. En al snel zagen wij, na gedegen onderzoek, dat óf de communicatie te wensen overliet, óf dat men geen gerichte marketing had ingezet. Of beide factoren waren afwezig. En dan krijg je geen resultaat, althans niet wat je verwachtte. Een website die is ontwikkeld met de juiste kennis van communicatie maar daarna niet ‘vermarkt’ wordt, zal dus helaas niet gevonden worden. Realiseer je dus goed dat het niet stopt bij het ontwikkelen van een goede website, want na de live gang begint het marketingproces. Solid Results noemt zich niet voor niets een full service internet- en reclamebureau. Wij ontwikkelen websites met kennis van communicatie, en zetten ze daarna in de markt met alle kennis van online marketing. Wilt u in gesprek over het ontwikkelen van een website die wel doet waarvoor hij bedoeld is? Neem dan contact op met Maddie Houtstra, we helpen je graag bij het maken van een op kennis gebaseerde website, en dat is niet alleen maar kennis van hoe je een website moet bouwen.

We vinden het leuk als je reageert

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken