Bel ons: 073 20 21 079

Linkbuilding: wel of niet?

SEO bestaat uit drie belangrijke factoren. En dat zijn: content, techniek en linkbuilding. Linkbuilding is dus een onderdeel van het SEO-geheel. Heel veel klanten weten niet precies wat dat is en er wordt veel over gesproken. Moet jij je nu wel of niet op het pad van de linkbuilding begeven? Ben je al een tijdje op zoek naar het antwoord op deze vraag? Dan ben je waarschijnlijk veel tegenstrijdige antwoorden tegengekomen. Maar mijn mening is: linkbuilding kan jou helpen om je website beter te ranken in de zoekmachines.

Het bewijs

Iedere SEO-specialist heeft zo zijn of haar eigen mening over linkbuilding en zal dit proberen te onderbouwen met harde feiten. Maar uiteindelijk is er maar één hard bewijs: Website 1 wil scoren op een bepaald zoekwoord of zoekwoorden. Maar website 1 heeft een leeg linkprofiel. De concurrent wil ook scoren met zijn website op dat zoekwoord en heeft in tegenstelling tot website 1 wél een linkprofiel met inkomende backlinks. Denk je dat er een kans bestaat dat website 1 als winnaar uit de bus komt? Nee dus. En daar is je bewijs. Verwijzende backlinks geven een zoekmachine, zoals Google, een seintje dat een website mogelijk relevant is voor een specifieke zoekopdracht.

Een backlink is een waardeoordeel

Door te linken naar een website geef je dus een positief ‘waardeoordeel’ mee: je laat de zoekmachine weten dat jij deze website relevant vindt. Je kunt je voorstellen: hoe meer backlinks, en dus hoe meer aanbevelingen, hoe groter de kans dat jouw website beter scoort dan die van de concurrent. Wat is de invloed van content, techniek en linkbuilding op de rankings van een website? Content: 40-50%; Techniek: 20-30%; Linkbuilding: 30-40%.

Met welke factoren moet je rekening houden bij linkbuilding?

Het is belangrijk om te weten op welke zoekwoorden je (beter) gevonden wilt worden. Denk daarbij vooral aan de relevantie van een zoekwoord: ‘Hoe relevant is dit zoekwoord voor mijn website?’. Want het zoekwoord alleen is niet relevant voor hetgeen je aanbiedt; je zult ook kwalitatieve content over dat woord moeten plaatsen. Content waar mensen naartoe willen linken. Anders zal je linkbuildingcampagne geen conversie opleveren. Heb je een aantal relevante zoekwoorden? Bedenk dan ook aan welke landingspagina je dat zoekwoord gaat koppelen. De pagina waar de bezoeker ‘landt’ als hij dat zoekwoord intypt. Dit wordt dan de pagina waar je, middels linkbuilding, meer waarde voor gaat creëren. Logischerwijs moet dit ook een pagina zijn waarop de zoeker gaat vinden waarnaar hij heeft gezocht. Kortom: werk relevant en logisch.

Een voorbeeld

Je wil graag beter gevonden worden op het zoekwoord ‘interieuradvies’ én je wil dat de zoekmachine de bijhorende pagina ‘www.example.com/interieuradvies’ in de zoekresultaten toont. Dan moet je niet alleen een uitgebreid linkprofiel hebben (veel inkomende backlinks), maar dan moet ook de kwaliteit van deze links aan hoge eisen voldoen. De volgende vier lagen hebben namelijk betrekking op de kwaliteit van je linkprofiel: Kwalitatieve links – relevante links Kwalitatieve links – minder relevante links Minder kwalitatieve links – relevante links Minder kwalitatieve links – minder relevante links

Kwaliteit versus relevantie

Met kwalitatieve links bedoelen we links met hele hoge waarden, afkomstig van autoritaire websites. Denk aan Wikipedia. Zalando. Nu.nl. Krijg je een linkje vanaf een van deze grote domeinen, dan is de waarde groter dan dat van een linkje vanaf, zoals vaak gebeurt, een algemene startpagina. Wat betreft relevante links: stel je verkoopt sneakers. Een backlink vanaf een blog over schoenen is dan relevanter dan een link vanaf een website over bijvoorbeeld gezond eten. Kortom: de eerste link heeft voor jouw website een grotere waarde dan de tweede link.

Conclusie: doen!

Door middel van kwalitatieve backlinks kun je een zoekmachine attenderen op de relevantie en de toegevoegde waarde van je website of webpagina. Relevante backlinks hebben op deze manier een positieve invloed op je rankings, en slechte backlinks zullen daarentegen een negatieve invloed op je rankings bewerkstelligen. Linkbuilding helpt je om tot op zekere hoogte de controle te houden over een linkprofiel dat zich het liefst zo natuurlijk mogelijk opbouwt.

We vinden het leuk als je reageert

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken