Waarom juist nu een campagne?
Bijna iedereen in Nederland kent wel iemand die het coronavirus heeft. Of kent in zijn of haar omgeving iemand die eraan gestorven is. Ons sociale leven is compleet stilgevallen en onze economie tuurt een onzekere afgrond in. Dus waarom zou je dan juist nú een campagne overwegen? Het lijkt wel of enkelen daar even geen oren naar ‘willen’ hebben.
Voor hun geven we graag even tegengas.
We werken thuis. We sporten thuis. We geven onze kinderen thuis les. Het gemiddelde filmaanbod op TV was nooit beter. Radio Dj’s spelen nostalgische hits. En kranten en journaals worden veelal bestempeld als de enige geloofwaardige bronnen over het virus. Deze omstandigheden zijn uiterst gunstig om een campagne in op te zetten.
Je wordt gezien.
Waar ons directe sociale leven stilvalt, draait ons online sociale leven op volle toeren. Kantar meldt na onderzoek bij 25.000 gebruikers in 30 landen een toename van maar liefst 40% in het gebruik van Facebook en Instagram. Daarbij geeft 80% van influencers van influencerbureau Fohr aan dat ze meer interactie hebben met hun volgers (op sponsored content) dan normaal. Er wordt meer lineair televisie gekeken en het zoekgedrag naar aanleiding van tv-reclames steeg met 45%.
De tijd die wij aan onze schermen gekluisterd zitten is met 18% omhoog geschoten. Juist omdat iedereen meer bezig is met zijn mediaconsumptie, is dit een goede tijd om een campagne te voeren, van je te laten horen en een band te vormen met je doelgroep waar je nog jaren plezier van kunt hebben. Niet alleen nu, maar ook na de crisis. Want je wilt dat je doelgroep je blijft herinneren.
Maar let wel op, want het is niet alleen de schermtijd die is geëxplodeerd; bijna parallel daarmee steeg ook de gemiddelde kwaliteit van content. Bedrijven, maar ook particulieren, zijn aan het experimenteren met creatieve manieren om contact te leggen met hun doelgroep en maken meer dan ooit gedurfde uitingen. Kijk ernaar, leer ervan en doe – natuurlijk op jouw geheel eigen wijze – mee!
Content gaat sneller viraal nu mensen zich dag en nacht (naast het thuiswerken vaak een prettige afleiding) veel bezighouden met hun LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter. Maar ook zie je dat content die viraal gaat, ook sneller weer in relevantie daalt. De cyclus waarin we content consumeren wordt steeds korter. Want hoe langer we aan onze schermen zitten, hoe sneller we het ook alweer gezien hebben.
Uit het oog is uit het hart.
Een voorbeeld daarvan zijn de elektronicazaken. Welke komt er het eerste in je op? Expert of misschien Coolblue? Als het antwoord Expert is (of anderzijds níet Coolblue), is dat niet gek. Het is je misschien nog niet opgevallen, maar Coolblue heeft tijdens de coronacrisis al zijn reclamewerkzaamheden stopgezet.
De productie in China staat op een laag pitje. Daarom is besloten om de ‘verkopen te temperen’, zo luidt de verklaring. Dat is natuurlijk één manier om met de crisis om te gaan, maar wij vinden dit niet zonder risico. Door ‘de marketing uit te zetten’ worden ze namelijk niet meer gezien door de consument.
Aandacht die zij normaalgesproken opeisten met hun steengoede, komische campagnes ligt nu te grabbel. Concullega Expert, wiens reclame ik nu vaker op televisie zie dan voor de crisis, heeft dat dankbaar opgeraapt. Niet alleen kunnen ze op deze manier de top-of-mind positie claimen, maar ze positioneren zich eveneens heel sterk én op hun eigen manier. De boodschap die met de campagne tot uiting komt: ‘ook online winkel je bij een filiaal uit jouw buurt’ (ergo, ‘wees loyaal, koop lokaal’) past goed binnen de algemene teneur van de maatschappij op dit moment. Wat volgens ons ook nog een lange tijd zal aanhouden. Deze crisis gaat voor meerdere veranderingen zorgen.
De sympathie die Expert hiermee opwekt en de top-of-mind positie die zij hiermee claimt kan er mogelijk voor zorgen dat Coolblue opstartproblemen gaat ervaren wanneer de productie in China weer omhooggaat. Alles wat men tijdens de coronacrisis aan elektronica koopt, zal grotendeels via Expert (of andere) elektronicazaken worden gerealiseerd.
Krimp doet groeien.
Maar nu terug naar de B2B bedrijven. Want ook die hebben nu met extreem moeilijke tijden te maken. We praten veel over de problematiek van horeca-ondernemers, kappers, pedicures, maar er zijn veel meer bedrijven die het nu zwaar hebben. Wij hebben daar heel veel begrip voor, maar niets is gevaarlijker voor een bedrijf dan je – juist in een periode als waar wij ons nu in bevinden – stil te houden. Een streep zetten door reclamebudgetten ten tijde van een crisis heeft negatieve effecten op de huidige verkoop van je producten of diensten, maar belangrijker: kan zelfs een nasleep hebben tot na de crisis, zo zegt Fons van Dyck op basis van onderzoek dat in 2009 gepubliceerd is. We hebben van die voorgaande recessie veel geleerd. Bedrijven die juist méér in reclame/marketing investeerden ten tijde van die recessie zagen na die tijd hun verkoop, marktaandeel en winst toenemen. Bedrijven die dat, uit angst om hun reserves aan te spreken, niet hadden gedaan, vielen in grote getale ná die crisis om.
Een crisis of een recessie is een tijd waarin de routines en gedragingen van consumenten én ondernemers veranderen. Dus ook voor de B2B markt geldt: ‘Ben je tijdens een crisis zichtbaar én aantrekkelijk?’ Durf het aan om met je reclamebureau een plan te maken wat je nu en hierna overeind houdt? Trek je lessen uit het verleden.
Elke vorm van marketing, veelal het eerste waar bedrijven in een crisis of recessie op gaan bezuinigen, is nu juist hetgeen hen zowel zichtbaar als aantrekkelijk maakt en houdt.
Hou de economie overeind.
Bedrijven moeten nu eenmaal overeind blijven om de werkgelegenheid op peil te houden en de economie draaiende te houden. Reclamebureaus zijn bedrijven die vaste kosten en werknemers hebben die betaald moeten worden. Veel bedrijven raken verdwaald in het labyrint van de overheidshulp of komen er simpelweg niet voor in aanmerking. En wij, op onze beurt, behoren daar ook toe. We zijn dankbaar voor alle opdrachten die we juist nu mogen ontvangen. Daarom laten we ons veel zien en laten we van ons horen. Zodat we onze klanten ook straks nog van dienst kunnen zijn.
In lesboeken wordt de economie vaak weergegeven als een cyclus: bedrijven geven mensen geld voor het werk dat ze verrichten, en mensen geven dat geld weer terug aan bedrijven voor producten of diensten die ze gebruiken om te leven of hun leven prettiger of makkelijker te maken. Als één van die schakels uitvalt door bijvoorbeeld ontslagen, faillissementen, of omdat mensen stoppen of minderen met het uitgeven van geld, heeft dat effect op waar, hoe en óf dat geld terugkomt bij de bedrijven.
Weg cyclus, weg winst, en de economie stort in.
Conclusie.
Overweeg je een campagne in welke vorm ook? Nu is je kans! Had je juist een briefing bij je reclamebureau liggen, maar stond je op het punt dat af te blazen? Heroverweeg dan alsjeblieft. Je doet namelijk niet alleen jezelf een plezier als je je reclamewerkzaamheden voortzet.
We kunnen ook niet doorgaan alsof er niets aan de hand is. De crisis vraagt veel van ons aanpassingsvermogen op zowel persoonlijk als professioneel gebied. Maar als er iets is wat de laatste paar weken ons geleerd hebben, is het dat de mens ontzettend veerkrachtig is en niet terugdeinst voor een uitdaging.
Wij weten ook dat je nu maar weinig hebt aan een out of home campagne en dat je als kapsalon goed moet nadenken wat je jouw klanten nu wel kunt aanbieden, maar we helpen je graag om van je campagne iets te maken wat in deze buitengewone tijd wel werkt. En dat is voor elk bedrijf anders. Maar is wel voor elk bedrijf mogelijk én voor elk budget. Daag ons uit en we bewijzen dat.
Wil jij een communicatie-uitdaging met ons delen? Mail of bel ons gerust.
Wij staan voor je klaar.
Solid Results BV
Maddie Houtstra
Als haarstyliste en pedicure heb ik er dus over nagedacht, deze Corona tijd…. Webshop met persoonlijk advies en links en blogs en consults met facetimetijd boeken over hoe je haar zelf kunt verzorgen en stylen en een navigatiesysteem naar het juiste product, dus ik daag jullie uit,
Ik zie jou met je team (Girlpower) tegen de stroom in graag tegemoet op onze afspraak 🌸