Je hebt net een nieuwe
website laten bouwen. Het is een goed gebouwde site volgens de laatste technische standaards, én je hebt, op advies van ons of jouw ontwikkelaar, geïnvesteerd in pagina-optimalisatie. Je hebt voor je gevoel de zaken perfect voor elkaar. Meestal heb je dan al flink geïnvesteerd en sta je te popelen om de markt te betreden. Alles staat in de startblokken om nieuwe business binnen te halen; alleen blijkt na verloop van tijd die stroom aan nieuwe opdrachten en klanten toch wel wat tegen te vallen. Ligt dat aan je
pagina optimalisatie? Is de website niet goed gebouwd? Hebben wij ons werk niet goed gedaan? In de meeste gevallen is het antwoord op al die vragen: nee. Een goed gebouwde website in combinatie met pagina-optimalisatie is waardevol en zelfs noodzakelijk, maar is slechts de basis van het fundament. Een onderdeel van de totale marketingmix. Wij komen het bijna elke dag tegen: klanten die denken dat zij er met een goede website en met
SEO-technisch perfect ingerichte pagina’s zijn. Wij leggen je hier uit waarom je kansen laat liggen als je niet verder kijkt dan deze eerste stap. SEO is een heel uitgebreid vakgebied en houdt hier niet op. Hoe het werkt en in elkaar zit, leggen wij in dit artikel zo goed mogelijk uit.
Een doorlopend optimalisatie proces
SEO is onderhevig aan dynamische processen. Anders dan nog wel eens wordt gedacht, is het een doorlopend optimalisatieproces. Nadat de basis staat, begint het eigenlijk pas.
Zoekmachines verbeteren zich continu en wat een paar maanden geleden nog goed werkte om autoriteit op te bouwen, met als resultaat een
hogere ranking, is nu niet meer automatisch de juiste oplossing. Je begrijpt het al: het is een uitgebreid en veelomvattend vakgebied! Veel klanten vragen mij of ze het niet zelf kunnen gaan doen, maar daarvoor heb je echt heel veel (technische) kennis nodig.
Om te ondervinden hoe dynamisch en complex
SEO is, hoef je alleen maar om je heen te vragen naar meningen en/of toegepaste strategieën. Je wordt dan overladen met heel veel verschillende meningen over exact dezelfde onderwerpen. Dat kan heel verwarrend zijn voor jou als klant. Het is soms zelfs nog verwarrend voor ons.
Om zoekmachine optimalisatie goed door te voeren, is het zaak dat de professionals op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen het fenomeen Google. Het is een constant ‘bijleren’.
Het draait allemaal om het intellect van Google
Was SEO jaren geleden vooral een kwestie van Google pleasen met allerlei foefjes; heden ten dage is Google een heel stuk slimmer. En dat zet zich alleen maar voort. Google leert steeds beter om websites te ‘lezen’ en te ‘interpreteren’ precies zoals bezoekers dit doen. Nog niet zo lang geleden draaide alles om
keyword density (veel zoekwoorden in je teksten plaatsen), nu hoor je termen als ‘mobile first indexing’ (Google leest eerst de mobiele versie), ‘responsiveness’ (leesbaar op alle devices) en ‘featured snippets’ (content boven de url in de zoekresultaten). We weten nu al dat ‘voice search’ (gesproken zoekopdrachten) zeer belangrijk gaat worden voor SEO, maar wat komt er daarna? Wij hebben altijd kennis van de laatste stand der zaken op het gebied van
zoekmachine optimalisatie zodat wij je website doorlopend kunnen optimaliseren om goede resultaten te blijven waarborgen. En dat is gelukkig meetbaar, want de resultaten laten zich duidelijk zien. En ja, dat kost geld, maar het levert als het goed is, ook heel veel op. Het is een utopie om te denken dat die duizenden potentiële klanten die zoeken tussen evenzoveel websites in één en dezelfde branche jou gaan vinden, als je jouw website niet ‘bewerkt’ om gevonden te worden. Google moet jouw site ‘opmerken’ en gaan ranken. Dat doet Google alleen als je aan zijn voorwaarden voldoet. Dat noemen we ‘
organische optimalisatie’. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
De volgende stap: online marketing
Het belang van SEO is nu wel duidelijk gemaakt, maar er is zoveel meer.
Online marketing biedt vele kanalen en mogelijkheden om je bedrijf, producten of diensten te promoten en op die manier meer klanten te trekken. Het draait om het vinden van de juiste marketingmix. En dat heeft weer alles te maken met je product, je doelgroep en niet onbelangrijk: het budget. Voor een optimaal resultaat, is het zaak om meerdere bronnen tegelijk aan te boren. Net zoals dit het geval is bij
offline marketing. want hoeveel bedrijven zetten hun gehele marketingbudget in op één vorm van marketing? Ze maken een keuze, passend bij hun doelen en het beschikbare budget. Kies je dan voor kranten of magazines, voor outdoor reclame, flyers, tv- en/of radiocommercials, lokale katernen of vakbladen…? De mogelijkheden zijn legio. En online is dat niet anders. Laat je daarom goed adviseren door de professionals die hier verstand van hebben.
Wat is voor jouw website of webshop goede online marketing?
Op die vraag kun je veel verschillende antwoorden geven, maar de kern zal altijd zijn dat je jouw klanten optimaal wilt bereiken met een boodschap die converteert. Met andere woorden: de boodschap moet op de juiste plekken verspreid worden. Je kunt een hele dag hengelen in een grote vijver: als hier geen vissen in zwemmen, brengt het einde van de dag niets dan teleurstelling.
Seo is een perfecte manier om jouw klanten te bereiken: ze vinden je immers met relevante zoekopdrachten. Het is echter slechts één van de vele spreekwoordelijke vijvers waarin je kunt vissen.
Een optimaal resultaat met de juiste marketingmix
Het inzetten van de juiste
marketingmix is dé manier om nog meer potentiële klanten te bereiken en meer omzet te genereren. Dit kan een mix zijn van
online en offline marketing, maar ook binnen de online marketing valt er zeer veel te kiezen. Zo kun je naast Seo een
AdWords campagne inzetten. Dit is een zeer effectieve en transparante manier om jouw online advertenties weliswaar betaald, maar gegarandeerd onder de ogen van een relevante doelgroep te krijgen. Jouw doelgroep spendeert ook veel tijd op de social media.
Social media advertising kan dan ook een waardevolle investering zijn. Denk echter niet alleen aan betaalde vormen van social marketing: het gaan ook om storytelling, om
engagement met je doelgroep te creëren. Content marketing is een uitstekende manier om door middel van het vertellen van relevante verhalen je naamsbekendheid en imago onder potentiële klanten te verbeteren en te versterken. Dat kan met geschreven content, zoals (gast)artikelen en
blogs, maar ook met interessante video’s en/of animaties.
Wij sparren graag met jou over de optimale mix
Wil jij jouw on- en offline marketing naar een hoger niveau tillen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende brainstormsessie. Wij sparren dan met jou vanuit onze expertise en ervaring graag over een optimale mix die past in je budget.
Wij zijn een
full service reclamebureau met een breed scala aan skills op het gebied van -oa- online marketing. Want je bent er niet met een goed gebouwde website of een fraaie huisstijl. Dan begint het pas. Dat zijn de wortels van de plant die jouw omzet moeten gaan genereren. Maar de plant zelf moet eerst groeien, zich laten zien, want de wortels zitten onder de grond en zijn niet zichtbaar.
Wij houden ons bezig met vele vormen van diensten en het ontwikkelen van producten die een bedrijf ‘
zichtbaar’ maken. Van
grafische vormgeving en branding tot digitale strategieën en alles daar tussenin. In welke fase je je op dit moment met je bedrijf bevindt; wij kunnen je gegarandeerd helpen aan een betere zichtbaarheid, maximale vindbaarheid door middel van effectieve campagnes waarmee jouw afzet, omzet en winst verhoogt.