Bel ons: 073 20 21 079

Google ranking factors

 In Blogs
Google heeft begin 2021 nieuwe ranking factoren geïntroduceerd waarmee jouw website weer anders dan we gewend waren, op de google zoekresultaten zal worden beoordeeld. Vanaf mei 2021 is het namelijk zo dat Google ‘de user experience’ sterker gaat beoordelen gebaseerd op ‘Core Web Vital-statistieken’. Het gaat dan vooral om de paginasnelheid, stabiliteit en responsiviteit van de website tijdens het laden. De content zal samen met de UX-factoren (user experience) worden gecombineerd tot een eindconclusie. Maar wat betekent dat nu voor ons?

Dit zal niet betekenen dat het gehele Google ranking systeem omver zal worden geblazen. Bestaande factoren zoals content, informatie en de hoeveelheid backlinks blijven belangrijk. Om toch een idee te krijgen van wat samen met de nieuwe update belangrijk zal blijven in 2021 betreffende Google ranking zullen we de belangrijkste ranking factoren toelichten.

1. Core web vitals

Zoals eerder genoemd worden core web vitals belangrijke ranking factoren binnen het gebied van gebruikerservaringen. Deze statistieken en cijfers meten de eerste indruk die een bezoeker krijgt bij het bezoeken van jouw website! Er zal rekening moeten worden gehouden met snellere reactietijd, kleinere (qua compressie) afbeeldingen, dus het ogenblikkelijk laden van beelden en minder javascript.

2. Mobile first

Ook in 2021 zal Google eerst de mobiele versie van de website crawlen voordat het naar de desktop versie kijkt. Is je website up-to-date en controleer jij regelmatig de mobiele versie van je website? Als het antwoord hierop ‘ja’ is kun je met zekerheid zeggen dat je website op de goede weg zit.

3. Interne links en backlinks

Het linken binnen en buiten je website blijft voor nu belangrijk, al wordt er wel gezegd dat er plannen zijn om backlinks niet meer mee te tellen tijdens de ranking. Voorlopig blijven deze links toch nog steeds belangrijk voor de ranking van je website.

Bij interne links is structuur binnen je website heel belangrijk. Als je website georganiseerd is, is het voor Google makkelijker te crawlen én een grote waarschijnlijkheid dat Google vindt dat je website hoger mag ranken.

Bij backlinks is het belangrijk om te linken naar websites met een hoge autoriteit. De kwaliteit van deze links is namelijk een factor voor het ranken van je website.



4. Keywords

Dit blijft relevant. Het is de basis van elke SEO-strategie. Zoektermen en keywords gaan samen en bezoekers gebruiken deze om te vinden wat ze zoeken. Zo ook Google. Want je wilt toch echt wel vindbaar blijven voor jouw publiek/doelgroep. Een zoekwoordenonderzoek is dan ook essentieel.



5. Kwaliteitsvolle content

Tegenwoordig moeten pagina’s op je website voldoen aan specifiek aantal keywords, titels en afbeeldingen. Informatie die klopt en binnen de term ‘kwaliteitsvol’ valt is de focus. Houd oudere pagina’s up to date, want informatie van 2018 kan bijvoorbeeld niet meer kloppen en sommige pagina’s moeten dan worden herschreven.

Het klimmen op de ladder van de Google ranking kost inspanning, tijd, kennis en de juiste middelen. En vernieuwende algoritmes van Google maken het er niet makkelijker op! Meer informatie?

Neem gerust contact met ons op.

We vinden het leuk als je reageert

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken