Meer conversie op je website?

 In Artikelen

Dit willen we allemaal:

Bezoekers die reageren,
Met ons in contact komen,
en uiteindelijk klant van ons worden.

Hoe krijg ik meer conversie op mijn website?

Het gaat in dit artikel over de bezoekers van je site die geen contact opnemen, niets achterlaten en vervolgens weer vertrekken. Doodzonde; een ‘gemiste’ kans! Laten we ervoor zorgen dat dit zo min mogelijk gebeurt. Want daar kun je wat aan doen. Het belangrijkste is dat je je niet focust op ‘verkoop’ maar op het aangaan van een relatie, in welke vorm ook. Zorg ervoor dat nieuwe bezoekers je site niet verlaten zonder daar echt wat aan gehad te hebben. Geef ze iets waardevols en dan laten zij iets achter voor jou. Een naam of een e-mailadres. Dit is wat ik veel zie en hoor: ‘Onze site (of webshop) ziet er geweldig uit, onze content is door een top SEO-schrijver geschreven, de site is gebruiksvriendelijk, straalt professie uit, we staan hoog in Google, maar helaas… we hebben weinig tot geen conversies.’

Daar is wel degelijk wat aan te doen!

Het geheim zit in de wetenschap dat die bezoeker meerdere sites zal bekijken -in jouw branche- voordat hij overgaat tot het opnemen van contact of het kopen van een product of dienst. Vaak heeft hij jouw product of dienst al eerder bij een ander bedrijf afgenomen, heeft hij een probleem en is hij op zoek naar een andere leverancier. Soms niet en dan zoekt hij voor de eerste keer. Maar in alle gevallen zoekt deze man of vrouw naar de oplossing van zijn zoektocht, hij zoekt iets waar hij echt wat aan heeft. Niet elke bezoeker van willekeurig welke site ook, wil gelijk ‘kopen’ of je diensten afnemen, ze zijn op zoek naar oplossingen. Daar gaan we nogal eens aan voorbij, we vergeten wat we vrijwel direct kunnen betekenen voor een bezoeker die op je website landt.

Geef hem oplossingen op een presenteerblaadje, niet op een manier waarvoor hij de halve site door moet ploeteren.

Geef dat cadeau waarvan hij wijzer wordt. Laat merken dat jij weet waar hij naar op zoek is. En dat vrijwel in de eerste secondes dat hij op je website landt. En dat is veel eenvoudiger dan je denkt, het vraagt alleen om een ander inzicht.

Hoe trekken wij in 95% van de gevallen online onze leads aan?

We werken allemaal met CTA’s, de zogenaamde call-to-actions.
De meest bekende is: ‘Neem contact op’
En zo zijn er meer:

Bel ons (vaak met een automatische doorverbinding)
Wilt u vrijblijvend advies? (men komt vervolgens uit bij het contactformulier)
Doe de quickscan
Download de PDF (bijvoorbeeld van een product)
Naar de shop (en kopen maar)

CTA’s die vooral gericht zijn op het verkopen van je product of dienst. Maar wat je moet inzien is dit:

Eigenlijk zijn 90% van de CTA’s commando’s

Na het bezoeken van heel veel websites in verschillende branches, constateerde ik dat veel van de ons zo welbekende CTA’s als commando’s overkomen. Mensen willen niet gecommandeerd worden. En dat is dus het eerste wat er veranderd moet worden op je website. Je zult je bezoekers direct moeten aanspreken op wat ze zoeken, aanspreken op waar hun problematiek ligt. Direct met antwoorden komen in de vorm van ‘gifts’.
Geef geen commando, maar wat geef wat weg! Geef een cadeautje!

Ieder bedrijf die via zijn website leads wil genereren, in contact wil komen met potentiële klanten, zal antwoorden moeten geven op deze vragen:

  1. Waarom is mijn product of dienst zo bijzonder?
  2. Waarom zou een potentiële klant bij ons bedrijf zijn dienst of product af moeten nemen?
  3. Waar liggen de problemen rond mijn product, die wij hebben ondervangen?
  4. Wat zijn belangrijke aspecten rond mijn product die nog weinig bekendheid hebben?
  5. Inventariseer alle vragen/problemen die je van je huidige (en/of misgelopen) klanten.
  6. Wat is het laatste nieuws op mijn vakgebied?

Ik hoor veel lezers denken: maar alles staat toch al op mijn website?
Dat kan heel goed zo zijn, maar laat ik je direct vertellen dat veel mensen (bijna) niet lezen en heel snel door een site surfen. Op een enkele uitzondering na, én als ze iets tegenkomen wat hun erg interesseert. Dus moet je het ‘aanreiken’ en de bezoekers er niet naar laten zoeken in die berg van content op je site. Daar zit de key.

Probeer CTA’s te creëren die jouw klanten aanspreken en wel op een manier dat je de kans dat ze gaan klikken (ha, je hebt contact!) met 60% vergroot. Dan zijn ze nog geen klant, maar dan heb je al wel een naam en een e-mailadres. Daar kun je wat mee, je kunt hen je nieuwsbrief toesturen of zelfs een persoonlijke mail. Een van de belangrijkste instrumenten in het online verkoopproces is het opbouwen van een goede database.

Jouw bedrijf als voorbeeld voor meer conversies

Solid Results heeft één belangrijke tak van sport: Bedrijven laten communiceren met de markt. Bedrijven ‘een gezicht’ geven. Of dat nu is met een website, een brochure, een goede huisstijl of met een gave video. Maar waaróm willen onze klanten die website, die brochure of die video? Omdat ze willen doorgroeien, meer klanten willen krijgen, omdat ze ‘goed aangekleed’ de markt, hun doelgroep willen benaderen.

Solid Results wil dus o.a. websites verkopen. Meestal mogen wij daarna nog veel meer voor die klanten gaan doen: zoals het upgraden van het logo, het maken van een brochure, een corporate of een informatieve video schieten, het opzetten een online marketingcampagne enz. enz.

En waar trigger ik mijn klant op als hij een website wil laten maken? Juist! Op zijn doelstellingen! 

Wil je meer conversie op je website?
Download onze gratis whitepaper met tips hoe dat te bereiken.

Die lees je dus nu. Want jij bent ook geïnteresseerd in een gratis advies en dat heb ik je beloofd met mijn CTA: Wil je meer conversie op je website? En ik vertel je hoe je dat kunt bereiken. Zo vergroot ik de kans dat je vertrouwen krijgt in mijn organisatie, in onze kennis en daarom uiteindelijk besluit voor ons te kiezen.

Laten we jou en jouw bedrijf als voorbeeld nemen

Bedenk wat jouw product voor mogelijkheden heeft om een bezoeker aan te zetten tot het downloaden van waardevolle informatie (in welke vorm ook) waar hij wel degelijk wat aan heeft. Een cadeau dus. Een gift. Organiseer met je team een brainstormsessie en probeer daarachter te komen. Geef het vervolgens vorm met je reclamebureau of doe het zelf als je daar vaardig genoeg in bent. Als je inspringt op dat wat jouw potentiele klant nodig heeft en gratis adviezen en/of cases in de vorm van een whitepaper of video of PDF deelt op je website, is de kans groot dat ze worden gedownload. Maar voor wat hoort wat en jij vraagt ‘in return’ de naam en het e-mailadres van die persoon. Daarmee bouw je een waardevolle database op met adressen van leads die werkelijk geïnteresseerd zijn.

Ik plaats hier nogmaals de vijf uitgangspunten die ik hierboven ook al heb benoemd, want deze items zijn de aanzet voor hetgeen je kunt gaan ‘weggeven’.

  • Vertel waarom jouw product of dienst bijzonder is
  • Vertel waarom een potentiële klant bij jouw bedrijf zijn dienst of product af moet nemen
  • Praat over de problemen rond jouw product, die jullie ondervangen
  • Breng ze op de hoogte van de belangrijke aspecten rond jouw product die nog weinig bekendheid hebben
  • Inventariseer alle vragen/problemen die je van je huidige (en/of misgelopen) klanten
  • Breng ze op de hoogte van het laatste nieuws op jouw vakgebied

Jij kent jouw product of dienst het beste van iedereen, dus je weet ook heel goed waar de pijnpunten en de problematiek van jouw product of diensten liggen. Speel daarop in, en laat weten dat die problematiek bij jullie wordt begrepen. Vertel dat jij de beste bent in je vak, je dienst of met je product en geef dat aan de hele wereld door. Stop met elke vorm van bescheidenheid als je werkelijk gelooft in je bedrijf of organisatie. En dat doe je! En daarom is dat het eerste wat jouw website moet overbrengen: ‘Wij zijn de beste in ons vakgebied en wij geven graag gratis tips en adviezen weg.’

Begin met geven en je krijgt er veel voor terug!

Heb je vragen hierover of wil je reageren?
mhoutstra@solidresults.nl

 

We vinden het leuk als je reageert

Start typing and press Enter to search