SEO en SEA. Apart? Samen?
De afkortingen SEO en SEA lijken zoveel op elkaar dat deze termen vaak door elkaar gebruikt worden en veel mensen niet meer exact weten wat nu het verschil is. Dat zal ik in eenvoudige termen trachten uit te leggen. Want al lijken de termen op elkaar, ze staan voor heel verschillende vormen van online marketing.
Het zijn twee verschillende marketingtools met elk hun eigen unieke mogelijkheden en onderdelen. Ik zal toelichten waar SEO en SEA voor staan en wat de verschillen zijn.
SEO: Search Engine Optimization
Wat letterlijk betekent: Gevonden worden op het internet door Google op een organische manier. Dat start bij de basis, het inrichten van de website zelf. Jouw online bedrijf of online winkel moet a) gebruiksvriendelijk ingericht zijn en b) gevonden worden. Twee afzonderlijke disciplines die wel een groot effect op elkaar hebben. Het optimaliseren van de website met als resultaat dat de site beter gevonden wordt is een belangrijk onderdeel van SEO en de start van het proces. Gevolgd door de paginaoptimalisatie, elke pagina wordt zo ingericht dat Google de pagina niet alleen ‘herkent’ maar ook goed rankt.SEO-activiteiten bestaan uit meerdere onderdelen, dit zijn (o a) de belangrijkste onderdelen:
- Het optimaliseren en de gebruikerservaring van de website verbeteren;
- Het optimaliseren van de pagina’s individueel;
- Het uitzoeken van de zoektermen waarop je met de website of webshop gevonden wilt worden en indien nodig pagina’s toevoegen als er geen pagina binnen de website is die inhoudelijke content over dat zoekwoord bevat;
- Het vergroten van het aantal externe vermeldingen naar de website;
- Links van andere pagina’s naar die van jouw website;
- Het plaatsen van blogs op relevante en gewaardeerde websites.
Zoektermen
We hebben shorttail (maximaal 2 woorden) zoektermen en longtail-zoektermen (een zin). Voorbeelden hiervan: Shorttail: Marketingplan maken Longtail: Voorbeelden en uitleg voor een goed marketingplan 70% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail-zoekopdrachten en 30% bestaan uit shorttail-zoekopdrachten. Belangrijk gegeven: De Google keywordplanner geeft alleen informatie over de shorttail zoektermen.Hoe gaan we scoren in Google?
We hebben te maken met 2 factoren:- On page factoren
- Off page factoren
Lange termijn
Het is de bedoeling van SEO om de online vindbaarheid van de website blijvend hoog te houden op een organische manier. Als je de SEO uitbesteedt aan ons, gebeurt dat voor een op voorhand vastgesteld maandelijks budget, waar je een langdurig effect voor terugkrijgt. Hoe hoger het budget, hoe meer er bereikt wordt. Samen bepalen we de doelstellingen, starten we een zoekwoorden-onderzoek en voeren we de juiste optimalisaties door, waarna we aan het werk gaan.SEA: Search engine advertising
Adverteren op het internet
SEA (Search Engine Advertising) is de online variant van het plaatsen van een advertentie in de krant. In plaats van de krant, adverteert u onder andere via Google. Dit biedt meer mogelijkheden dan een traditionele advertentie:- Het benaderen van nieuwe klanten en/of omzet via het internet
- Het bereiken van de juiste (potentiële) klanten op het juiste moment
- Regionaal of landelijk adverteren
- Beheer van een eigen bestedingsbudget voor de Google AdWords
- Adverteren met Google Ads, Google Shopping, YouTube Ads.
Voordelen SEA
- Je kunt snel resultaten verwachten. Omdat je bovenaan staat met je advertentie word je snel gevonden in verhouding tot de tijd die het kost dmv SEO-inspanningen.
- Met SEA is het direct duidelijk hoeveel effect het heeft voor het verkeer naar je website. Die resultaten kun je zien in de vorm van overzichtelijke statistieken.
- Je kunt je helemaal focussen op je doelgroep.
- Het is gemakkelijker om resultaten te krijgen op de gewenste doelgroep omdat je online kunt instellen welke soort bezoekers je wenst.
Te overwegen bij SEA
- Het is kostbaar. Voor een SEA strategie is het aan te raden om een flink budget in te zetten om bovenaan te komen. Het systeem werkt simpel: je betaalt per klik.
- Stopzetten is een directe verliespost, want je bent dan ook per direct verwijderd. SEA werkt vanuit een korte termijnstrategie. Op korte termijn een extreme boost, maar wanneer je stopt, verlies je de aandacht.
- Het goed opzetten van een SEA-strategie vereist kennis. Je moet onderzoeken welke termen je doelgroepen gebruiken en welke doelgroepen je wilt aanspreken. Het opzetten van een doordacht plan is een vereiste en vraagt om vakmanschap.



