Bel ons: 073 20 21 079

Seo versus corona

 In Blogs
Je wordt o a gevonden door de inzet van ‘search engine optimization’ oftewel organische zoekmachine optimalisatie en kortweg: SEO genoemd. Je SEO-werkzaamheden stopzetten klinkt in tijden als deze aanlokkelijk. Je bedenkt dat hetgeen er is opgebouwd wel blijft staan en dan zet je de werkzaamheden weer voort als de grootste ellende voorbij is. Want -en zo denk je nu- het geld wat je op de korte termijn daarmee bespaart door (tijdelijk) afscheid te nemen van je SEO-activiteiten of online marketingbureau, kun je weer gebruiken aan een andere kant van je bedrijf. Of je spaart. Reserves in crisistijd. Allemaal zo te begrijpen. Maar is het eigenlijk wel verstandig om te stoppen met je SEO-werkzaamheden? En wat gebeurt er met je website en met je ranking in de zoekresultaten van Google als je dit doorzet? Want alles bij elkaar is dit allemaal een stuk gecompliceerder dan je zou denken.

Waarom ben je er ooit aan begonnen?

Omdat iedereen weet dat 90% van de Nederlanders zijn product of dienst zoekt via Google. Dus logisch en bovenal heel verstandig dat je een SEO-traject hebt ingezet als onderdeel van je online marketingstrategie, zodat mensen ook jouw product kunnen vinden op het internet. Maar SEO is een spelletje – als we dat oneerbiedig even zo mogen noemen – wat inspeelt op de lange termijn. En wat we daarmee bedoelen, is dat je pas later plezier hebt van werkzaamheden die je nú laat doen. Zo kan het minimaal weken tot zelfs vele maanden (dat ligt aan je product en de concurrentie daarop) duren tot je merkt dat de optimalisatie die je hebt laten verrichten, zijn vruchten gaat afwerpen. Je krijgt die felbegeerde bezoekers, waarvan jij hoopt dat ze niet alleen je site bezoeken, maar ook je product af gaan nemen.

Waarom niet stoppen?

In zowel theorie als praktijk betekent dit dat de resultaten waar je tot recentelijk aan hebt laten werken, niet zomaar in rook opgaan als je de SEO-activiteiten tijdelijk stopt. Mits het juist gedaan is, zal je site nog wel een tijdje stijgen of in elk geval stabiel blijven in de ranking van Google. Maar als de concurrentie daarentegen wél blijft investeren in hun organische optimalisatie, in hun online marketing, zal je het toch uiteindelijk van hun gaan verliezen en wel precies tegen de tijd dat de economie weer zal gaan toenemen. Na deze crisis. Weet dus welk risico je loopt. Dat wil je niet. 

 

Voorbeeld van hoe het goed kan gaan

Heb je bijvoorbeeld een kapsalon? Dan zijn er bepaalde afwegingen die je moet maken. De maatregelen op de coronacrisis gaan in elke geval door tot eind april. Of zelfs langer. Maar in elk geval weet je dat je zaak eens weer open kan. Met of zonder bijhorende voorzorgsmaatregelen. Je kunt op een groot deel van je vaste klanten rekenen, maar niet op de volle 100%. Want de concurrentie die ook niet stil heeft gezeten, heeft een deel van je trouwe klanten weggesnoept. Met acties of andere fraaie beloftes.

Men zoekt op termen als ‘openingstijden kapsalon [woonplaats]’ omdat ze graag snel weer mooi voor de dag willen komen bij vrienden en familie die ze dan weer (eindelijk) kunnen bezoeken. In dat geval zou je er enorm veel aan hebben als je eerst (dus nu) maximaal hebt ingezet op SEO voor je bedrijf, want dan pluk je er in mei-juni de vruchten van.

Nooit eerder SEO toegepast op jouw website?

Als je op het punt stond (voor de crisis) groot onderhoud te doen aan je website door middel van een grondige basis optimalisatie en daarna met een stevig (of kleiner) SEO-pakket wilde doorpakken en daar nu over twijfelt, raden we je aan even goed na te denken wat het je brengt als je juist nú in SEO gaat investeren. Een SEO-bureau, SEO-specialisten, zorgen ervoor dat jouw bedrijf online vindbaar is. Iedereen, dus ook jouw concurrentie, doet er alles aan om organisch hoger in de zoekmachines te eindigen dan jouw bedrijf. En juist nu komt het aan op vooruitkijken: wat je nu aan omzet mist, kun je dubbel en dwars terugverdienen als je op dit moment het lef hebt om te investeren.

 

Lokale SEO

Heel veel bedrijven zijn alleen maar gebaat bij lokale SEO, omdat hun afzetgebied niet veel groter is dan die directe omgeving. Ook dan, of juíst dan is de inzet van SEO een uitkomst, een must en een stuk voordeliger dan wanneer je een landelijke dekking (dus veel meer concurrentie) nodig zou hebben.

Heb je -ook nu- last van de concurrentie?

Wordt de concurrentie écht moordend? Dan wordt het helemaal belangrijk dat jij SEO in gaat zetten of blijft inzetten. We gaan graag uit van het beste in mensen in een crisis als deze – en in de meeste gevallen kan dat ook – maar er zijn manieren waarop SEO-technieken ingezet worden door anderen om afbreuk te doen aan de reputatie van jouw site. Relatief simpele en snelle manieren waarop dat zou kunnen gebeuren, zijn bijvoorbeeld het kopiëren van content van jouw website en het ergens anders plaatsen, wat zorgt voor duplicate content, of het plaatsen van links naar jouw website op sites die Google niet vertrouwt, waardoor Google jouw website ook minder gaat vertrouwen. En dat wil je natuurlijk niet. Maar onze SEO-specialisten hebben tools om dat voor jou te achterhalen waarop je daar snel en adequaat actie op kunt ondernemen.

Welk advies past bij jou?

We zouden je graag een eenduidig advies geven over wat te doen met SEO/online marketing in deze moeilijke tijden, maar dat ligt voor elk bedrijf anders. Wat wel geldt voor elke onderneming is dat je moet blijven investeren in ‘het gevonden worden’. Juist nu. Elk bedrijf is anders, elk bedrijf wordt op een andere manier getroffen door wat er gaande is en elk bedrijf is (hoewel misschien op verschillende manieren) afhankelijk van externe factoren waar wij ook geen zicht op hebben. Eenduidige adviezen bestaan niet. Maar wat wel bestaat is een bureau dat er voor je is en waar je om raad en een offerte kunt vragen. Inclusief prognoses. SolidWebdesign.

We weten dat onze economie een enorme klap gaat krijgen. We begrijpen het dan ook als onze klanten minder willen of kunnen investeren in hun SEO of misschien zelfs in hun website an sich. Het zijn onzekere tijden. We snappen het. Maar we willen je wel graag helpen om weer zo snel mogelijk uit die financiële krater die de bominslag van het COVID-19 virus in zijn kielzog achterlaat, te kruipen.

Wil je advies op maat voor jouw bedrijf over wat jij het beste kunt doen op dit specifieke gebied? Laat het ons weten. Wij duiken er graag voor je in. Niet in dat vermaledijde gat, maar in de gezonde  toekomst van je bedrijf.

We vinden het leuk als je reageert

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken