Bel ons: 073 20 21 079







Google Panda, Penguin & Hummingbird: alles wat je hierover moet weten!

Google Panda

Google Panda houdt rekening met de kwaliteit van de inhoud; let er dus op of de content op je website relevant is. Dit weegt zwaar mee bij het ranken van sites in de zoekresultaten. Websites met inhoud/content van een lagere kwaliteit worden steeds meer negatief gekwalificeerd door Panda. Als gevolg hiervan verschijnen er steeds meer websites met content van een betere kwaliteit om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Dit heeft tot gevolg dat deze content wordt beloond met hogere rankings, terwijl content van lage kwaliteit een site laat dalen. Toen Panda voor het eerst werd gelanceerd, dachten velen Google slim af te zijn. Veel eigenaren van websites dachten het op te lossen met een enorme volume aan content. Maar een fantastische hoeveelheid inhoud van lage kwaliteit over onderwerpen waar slechts weinig kennis uit blijkt en waar geen vooronderzoek is gedaan, brengt je niets. Dit is direct duidelijk voor Google wanneer die op een van dergelijke pagina’s terechtkomt. Want Google heeft Panda nu zodanig ontwikkeld dat het deel uitmaakt van het kernalgoritme. Eerder hadden we de bekende Panda-update datum, waardoor het gemakkelijker was om te achterhalen wanneer een site werd geraakt of was hersteld door Panda. Maar nu maakt Panda deel uit van een langzaam rollende update, die maanden per cyclus duurt. Als gevolg hiervan is het moeilijk om te achterhalen of een site negatief wordt gewaardeerd door Panda of niet.

Google algoritme Penguin

Het tweede grote Google-algoritme is Penguin. Penguin houdt zich alleen bezig met linkkwaliteit en met niets anders. Sites die links hebben gekocht of links van lage kwaliteit hebben verkregen via plaatsen zoals directory’s van lage kwaliteit, vermeende blogs, linkbadges en infographics, kunnen merken dat hun sites niet langer gevonden worden op de gewenste zoektermen. De meeste sites hoeven zich geen zorgen te maken over Penguin, tenzij ze in het verleden aan trucmatige linkbuilding hebben gedaan of een SEO-bureau hebben ingehuurd die mogelijk betrokken is geweest bij die tactiek. Zelfs als de eigenaar van de site niet wist wat een SEO-bureau voor hem uitvoerde, is de eigenaar nog steeds eindverantwoordelijk voor die slechte links. Dat is de reden waarom site-eigenaren altijd een SEO-consultant of een SEO-bureau moeten onderzoeken voordat zij ze inhuren. Als je in het verleden linkbuilding hebt gedaan (of laten uitvoeren) met tactieken die toen werden geaccepteerd, maar die nu in strijd zijn met de websiterichtlijnen van Google, kun je worden afgestraft door Penguin. Gast bloggen was jaren geleden bijvoorbeeld een goede zaak, terwijl het nu geen geweldige manier meer is om links op te bouwen, tenzij je de juiste sites kiest en het binnen een relevante context valt. Ook het vragen van sitebezoekers of leden om badges te plaatsen die gekoppeld zijn aan je site waren eens goede ideeën, maar resulteren nu in een lagere ranking.

Google Hummingbird

Google Hummingbird maakt deel uit van het belangrijkste zoekalgoritme van Google en is de grootste verandering in hun algoritme sinds 2001. Wat er zo anders is aan Hummingbird is dat dit niet een specifiek spam-target algoritme is, maar een algoritme die zoekt naar de beste resultaten voor specifieke zoekopdrachten. Er wordt aangenomen dat Hummingbird een positief effect heeft op websites die inhoud van hoge kwaliteit leveren en goed leesbaar zijn voor de gebruiker; antwoorden geeft op de vragen die de bezoeker wenst te krijgen. Hummingbird is ook van invloed op ‘long tail’ zoekopdrachten. Google wil zoveel mogelijk resultaten van hoge kwaliteit aanbieden voor langere vragen (long tail zoektermen). In plaats van bijvoorbeeld een specifieke vraag met betrekking tot een bedrijf naar de startpagina van het bedrijf te sturen, probeert Google in plaats daarvan een interne pagina van die site weer te geven over dat specifieke onderwerp. Langere zoekopdrachten, zoals bijvoorbeeld ook gesproken zoekopdrachten, en het soort zoekopdrachten die zoekers meestal op mobiele apparaten uitvoeren, worden vaak gezien als een conversie-gerichte zoekopdracht. Optimaliseren voor dit soort zoeken is gemakkelijker dan het klinkt. Zorg ervoor dat de inhoud uitstekend leesbaar is en dat je inhoudelijk kunt reageren op zowel langere vragen (zoektermen) als kortere vragen. Hummingbird werd al uitgebracht voordat het werd aangekondigd, en de meeste mensen in de SEO-industrie merkten niets anders op met betrekking tot de ranking. Het is helaas niet bekend hoe vaak Hummingbird wordt bijgewerkt of gewijzigd door Google.

We vinden het leuk als je reageert

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken