Google Panda
Google Panda houdt rekening met de kwaliteit van de inhoud; let er dus op of de content op je website
relevant is. Dit weegt zwaar mee bij het ranken van sites in de zoekresultaten.
Websites met inhoud/content van een lagere kwaliteit worden steeds meer negatief gekwalificeerd door Panda.
Als gevolg hiervan verschijnen er steeds meer websites met content van een betere kwaliteit om hoger in de
zoekresultaten terecht te komen. Dit heeft tot gevolg dat deze content wordt beloond met hogere rankings, terwijl content van lage kwaliteit een site laat dalen. Toen
Panda voor het eerst werd gelanceerd, dachten velen
Google slim af te zijn. Veel eigenaren van websites dachten het op te lossen met een enorme volume aan content. Maar een fantastische hoeveelheid inhoud van lage kwaliteit over onderwerpen waar slechts weinig kennis uit blijkt en waar geen vooronderzoek is gedaan, brengt je niets. Dit is direct duidelijk voor Google wanneer die op een van dergelijke pagina’s terechtkomt. Want Google heeft Panda nu zodanig ontwikkeld dat het deel uitmaakt van het
kernalgoritme. Eerder hadden we de bekende Panda-update datum, waardoor het gemakkelijker was om te achterhalen wanneer een site werd geraakt of was hersteld door Panda. Maar nu maakt Panda deel uit van een langzaam rollende update, die m
aanden per cyclus duurt. Als gevolg hiervan is het moeilijk om te achterhalen of
een site negatief wordt gewaardeerd door Panda of niet.
Google algoritme Penguin
Het tweede grote Google-algoritme is
Penguin.
Penguin houdt zich alleen bezig met linkkwaliteit en met niets anders. Sites die links hebben gekocht of links van lage kwaliteit hebben verkregen via plaatsen zoals directory’s van lage kwaliteit, vermeende blogs, linkbadges en infographics, kunnen merken dat hun sites niet langer gevonden worden op
de gewenste zoektermen.
De meeste sites hoeven zich geen zorgen te maken over Penguin, tenzij ze in het verleden aan trucmatige linkbuilding hebben gedaan of een
SEO-bureau hebben ingehuurd die mogelijk betrokken is geweest bij die tactiek. Zelfs als de eigenaar van de site niet wist wat een SEO-bureau voor hem uitvoerde, is de eigenaar nog steeds eindverantwoordelijk voor die slechte links. Dat is de reden waarom site-eigenaren altijd een SEO-consultant of een SEO-bureau moeten onderzoeken voordat zij ze
inhuren. Als je in het verleden
linkbuilding hebt gedaan (of laten uitvoeren) met tactieken die toen werden geaccepteerd, maar die nu in strijd zijn met de websiterichtlijnen van Google, kun je worden afgestraft door Penguin.
Gast bloggen was jaren geleden bijvoorbeeld een goede zaak, terwijl het nu geen geweldige manier meer is om links op te bouwen, tenzij je de juiste sites kiest en het binnen een
relevante context valt. Ook het vragen van sitebezoekers of leden om badges te plaatsen die gekoppeld zijn aan je site waren eens goede ideeën, maar resulteren nu in een lagere ranking.
Google Hummingbird
Google Hummingbird maakt deel uit van het belangrijkste zoekalgoritme van Google en is de grootste verandering in hun algoritme
sinds 2001. Wat er zo anders is aan Hummingbird is dat dit niet een specifiek spam-target algoritme is, maar een algoritme die zoekt naar de beste resultaten voor specifieke zoekopdrachten. Er wordt aangenomen dat Hummingbird een positief effect heeft op websites die inhoud van hoge kwaliteit leveren en goed leesbaar zijn voor de gebruiker;
antwoorden geeft op de vragen die de bezoeker wenst te krijgen.
Hummingbird is ook van invloed op ‘long tail’ zoekopdrachten. Google wil zoveel mogelijk resultaten van
hoge kwaliteit aanbieden voor langere vragen (long tail zoektermen). In plaats van bijvoorbeeld een specifieke vraag met betrekking tot een bedrijf naar de startpagina van het bedrijf te sturen, probeert Google in plaats daarvan een interne pagina van die site weer te geven over dat specifieke onderwerp.
Langere zoekopdrachten, zoals bijvoorbeeld ook gesproken zoekopdrachten, en het soort zoekopdrachten die zoekers meestal op mobiele apparaten uitvoeren, worden vaak gezien als een
conversie-gerichte zoekopdracht.
Optimaliseren voor dit soort zoeken is gemakkelijker dan het klinkt. Zorg ervoor dat de inhoud uitstekend leesbaar is en dat je inhoudelijk kunt reageren op zowel langere vragen (zoektermen) als kortere vragen.
Hummingbird werd al uitgebracht voordat het werd aangekondigd, en de meeste mensen in de SEO-industrie merkten niets anders op met betrekking tot de ranking.
Het is helaas niet bekend hoe vaak
Hummingbird wordt bijgewerkt of gewijzigd door Google.