Een vraag die elke ondernemer die een website heeft of net een nieuwe website online zet, zich afvraagt. Want laten we eerlijk zijn, we hebben
tijd en geld geïnvesteerd, maar brengt de website nu wel op wat we ervan hadden verwacht? Zijn de verwachtingen uitgekomen wat je op voorhand was begroot of heb je misschien niet alles gedaan wat nodig is om het
hoogst mogelijke uit je website te halen?
We willen veel
We willen natuurlijk allemaal dat onze site geld oplevert, we willen de site eenvoudig zelf kunnen beheren met een gebruiksvriendelijk content managementsysteem en last but not least: we willen dat Google de site hoog
rankt.
We hebben allemaal veel noten op onze zang, en nu het goede punt: het zijn wel degelijk verwachtingen die gerealiseerd kunnen worden. Waarom komen ze dan zo vaak niet uit en hoor ik zoveel klachten, gezucht en gesteun om me heen? Grijpen we in paniek naar oplossingen zoals een niet doordachte ad-hoc beslissing, zoals een dure
SEA-campagne of stoppen we een vermogen in een
SEO- onderzoek/inrichting van onze site zonder er enige opvolging aan te koppelen?
Te vaak horen wij dat mensen een half jaar een klein vermogen in Google Adwords investeren wat, na onvoldoende opbrengst, abrupt wordt gestopt. Ze laten het dan maar voor wat het is en ondernemen niets meer. Zonde. Dat doe je niet als ondernemer, je laat je zaak ook niet ‘links liggen’ zonder -letterlijk- iets te ondernemen om de groei er weer in te krijgen.
Let wel, wij zijn helemaal niet tegen SEA-campagnes of een goed ingerichte SEO-site, integendeel: het is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden binnen het Solid Results samenwerkingsverband, maar ik denk dat je eerst tijd moet besteden aan overleg en een gedegen stuk vooronderzoek als je vindt dat je website geen of te weinig rendement oplevert. Schiet niet in de
paniekstand.
Onderzoek waar het aan ligt. Het kan weleens één onderdeel zijn waarop de site verbeterd dient te worden. Ga een gesprek aan met een professionele club die je een aanzet kunnen geven op weg naar echt resultaat. Dat is in een voortraject bijna altijd gratis. In elk geval bij ons.
Online marketing
Realiseer je dat het begrip ‘marketing’ zoals het vijf jaar geleden gold, sterk
veranderd is, een andere inhoud heeft gekregen. Gebruikmaakt van andere tools die zicht – voor een groot deel – toch echt bevinden op het internet. Maar we dwalen af van het onderwerp, internet marketing komt zeker binnenkort ook aan bod in een van mijn blogs.
Wanneer je objectief naar je website kijkt, gaat het om vijf belangrijke zaken: de
uitstraling van je site, het smoel zoals wij het altijd oneerbiedig plegen te noemen, en de juiste ondersteuning voor de bezoekers van je site.
Dus:
- Is de site gebruiksvriendelijk?
- Heeft de site een -voor de beheerder- goed werkend content managementsysteem wat ook technisch ok is?
- Is er goede en vooral relevante content (woordelijke inhoud)?
- Is de site volgens de laatste technische eisen gebouwd en beveiligd? En dat is veel.
Meerdere vakgebieden
En dan raken we een belangrijk probleem. Een technisch goede websitebouwer, die zegt ook specialist te zijn in SEO, is wat mij betreft, al een
vraagteken waard. Misschien is het soms ook waar, maar meestal niet.
Zoals een websitebouwer die volgens de laatste richtlijnen perfect een website kan ontwikkelen, per definitie geen web tekstschrijver is. Sterker nog: een tekstschrijver is zelfs per definitie geen ‘web’ tekstschrijver. Een web tekstschrijver let op de inhoud van de hoofd- en sub koppen, omdat dit belangrijk is voor het scoren in Google. Een goede
web tekstschrijver houdt rekening met de doelstellingen van de site en weet ook hoe hij dit moet doen. En dat geldt dus voor alle specialismen die met elkaar een
goede website maken.
Meerdere specialismen komen samen in onlineproducties
Onze ervaring is, en zo werken we ook binnen het samenwerkingsplatform van Solid Results, dat je iedereen zijn eigen vak moet laten uitoefenen. Dat was de grondgedachte toen we dit bedrijf zes jaar gelden zijn gestart.
Komen we weer terug op dat waar het in deze blog om draait:
ben je wel tevreden over de opbrengsten/resultaten van jouw website? Ook wij hebben ons die vraag gesteld en we kwamen op een dikke onvoldoende uit. Sinds vandaag hebben we -gelukkig- een
nieuwe website online, en ja: ook nu weer ontdekken we elke wel iets wat voor verbetering vatbaar is. En dan te bedenken dat het ons vak is. Hoe vergaat het dan de ondernemer die een heel ander vak beoefent en toch die goede website wil?
Wend je tot een professionele club
Ons advies is dat je eerst eens in alle rust moet kijken hoeveel reacties/leads je per maand krijgt en
zou willen krijgen via je website. Raadpleeg dan een SEO-specialist die jouw site kan ‘
scannen’ op alle belangrijke componenten die we hierboven hebben besproken. Wij kunnen dat voor je doen.
Elke website kan goede resultaten behalen
Natuurlijk vraagt dat om een
investering, maar de waarde van die investering is vele malen hoger dan de prijs die we ervoor betalen. En in de meeste gevallen hebben we er al veel geld, tijd en energie in gestoken en als dat tot op heden niets tot veel te weinig heeft opgeleverd, is het dus de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Hebben
wij ook gedaan.
We kijken uit naar jullie reacties.