Zoekmachine pagina optimalisatie.

Zoekmachine pagina optimalisatie: wat houdt dit in?

SEO bestaat uit vier onderdelen:

SEO-Techniek

SEO Zoekmachine pagina optimalisatie

SEO-Content

SEO-Linkbuilding of linkmanagement

Ik richt me in deze blog op de zoekmachine pagina optimalisatie:

Dit is het goed inrichten van je pagina’s aan de achterkant (in het beheer) van je website.

De paginatitel

De paginatitel is zonder meer het belangrijkste aspect voor de zoekmachine pagina optimalisatie. De paginatitel is er opdat Google direct begrijpt dat de titel in overeenstemming is met de inhoud van je pagina en gebruikte zoekterm(en). Een mooi voorbeeld van de meest slechte geïndexeerde pagina van onze website is dan ook de Home. Google begrijpt absoluut niet wat je bedoelt met ‘Home’. Omschrijf dus bij je paginatitel van de home wat je belangrijkste diensten/producten zijn.

Hoe kunnen we onze paginatitels optimaliseren?

Voor de hand ligt dat je het belangrijkste zoekwoord vooraan zet met daarachter de naam van je bedrijf. We zien maar al te vaak dat mensen te veel zoekwoorden in een paginatitel zetten; de richtlijn is om maximaal twee zoektermen in te zetten. Bedenk dat de titel van de pagina de inhoud van die betreffende pagina moet beschrijven, niet meer en niet minder. En als laatste: gebruik door de hele website voor al je pagina’s unieke titels.

Meta Description

Het woord zegt het al, we hebben het hier om een omschrijving. Het is een stukje onzichtbare tekst wat op de website staat en wordt getoond aan een bezoeker, nadat hij een relevant zoekwoord heeft ingetypt. Als je daar niets invult, gaat Google zelf bepalen wat daar moet staan, en meestal pakt hij dan de eerste zinnen van die pagina. Vroeger mocht de meta description niet meer dan 155 karakters bevatten, tegenwoordig gelukkig rond de 320. Het grote voordeel hiervan is je meer tekst kwijt kunt en dus ook meer zoektermen kunt inzetten. Maar pas wel op voor het toevoegen van loze woorden, Google ziet dat al snel als Spam. Vertel daarentegen waar je echt goed in bent, waarin je je onderscheidt.

Eerst werd de meta description gebruikt om je ranking te bepalen, dat is nu niet meer het geval, de description wordt nu ingezet om de CTR naar jouw website te verhogen.

CTR is de Engelstalige afkorting van Click-Through-Ratio, ook wel de klikfrequentie genaamd. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen die een zoekmachineresultaat (of advertentie) ziet en het aantal dat dan ook echt doorklikt.

Voorbeelden:

We hebben de zoekterm ‘Luxe schoenen’ ingezet voor dit voorbeeld.

Een goed voorbeeld is Farfetch:

Iemand zoekt op ‘Luxe schoenen’, gelijk wordt duidelijk gemaakt dat het ook nog eens uitverkoop is (belangrijk om je meta descriptions regelmatig bij te werken), dat de verzending verzekerd is (USP) en dat ze ook nog andere producten verkopen.

Goed voorbeeld meta description

Een voorbeeld van een slechte description:

Persoon zoekt op ‘Luxe schoenen’, en leest dan alleen dat er een assortiment is van o.a. instappers en veterschoenen. Er staat niets omschreven wat hen onderscheidt of wat de bezoeker aanspoort om de site te openen.

Slecht voorbeeld meta description

Hoe kun je je CTR verhogen?

Een aantrekkelijke, aansprekende tekst (met daarin je belangrijkste zoekwoorden verwerkt) kan de CTR verhogen. Realiseer je dat iemand op zoek is naar jouw product of dienst. Met een opmerkelijke goede tekst waarin je aangeeft waarom jij dé leverancier of hét bedrijf bent voor hem of haar, zal hij eerder het besluit nemen door te klikken naar de website. Nog een voordeel: Google beloont een hoge CTR met een hoge kwaliteitsscore. 

De URL

De structuur van je url heeft een grote waarde voor Google. Nu even op een rijtje waar we op letten bij het optimaliseren:

De URL mag niet te lang zijn, onderzoek heeft aangetoond dat korte URL’s beter ranken;

Maak gebruik van je -pagina- zoekwoord in de URL;

Gebruik nooit een automatisch gegenereerde URL;

Gebruik hyphens (-) in plaats van underscores (_).

De afbeelding tags

Iedere afbeelding op je website moet een logische naam krijgen, de alt tag. Het moet ‘lees- en herkenbaar’ zijn, dan snapt Google het ook. Vervolgens moet de afbeelding nog de title tag in de HTML-code krijgen.

Samenvattend:

We moeten ons realiseren dat wij niet meer zoeken naar klanten, maar dat de klanten zoeken naar ons, en voornamelijk via het internet. Een goede inzet van SEO, met als start dezoekmachine pagina optimalisatie, is de eerste stap om optimaal gevonden te worden.

Wat is zoekmachine-optimalisatie of kort gezegd SEO?

Deze blog ging overzoekmachine pagina optimalisatie, maar er is meer.

SEO bestaat uit vier onderdelen:

SEO-Techniek > Dit gaat over de bouw/techniek van de website.

SEO Zoekmachine pagina optimalisatie > Lees deze blog

SEO-Content > Dit gaat over sterke teksten en hoe die optimaal ingezet kunnen worden

SEO-Linkbuilding of linkmanagement > Het verkrijgen van relevante links

Iedereen die een website bezit, wil graag een goede (hoge) positie in Google. Want dan krijg je de bezoekers die jij wilt en nog beter: worden zij klanten. Google indexeert jouw website door te kijken naar de broncode, de structuur, de content en de links die naar websitepagina’s leiden.  En dat is de basis waarop Google besluit of jouw website goed is voor jouw relevante zoektermen. Het is dus zaak dat je dit beter doet dan je concurrent(en) en daarom heb je daar vaak professionele hulp bij nodig.

Solid Results; we zijn hier goed in.

Je bent ook altijd welkom voor een vrijblijvend gesprek hierover.

 

We vinden het leuk als je reageert

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken