Logo’s en hun betekenis.

 In Blogs

Natuurlijk krijgen wij als full service bureau regelmatig de vraag om een naam en een logo voor een bedrijf te ontwerpen en in het verlengde daarvan de complete huisstijl neer te zetten. Soms ook alleen maar een logo omdat de naam al jaren wordt gedragen en historie heeft opgebouwd. Of men wil een restyle van het logo.
Maar het draait altijd eerst om het logo. Dat is, weliswaar niet alleen en op zichzelf staand, maar toch: ‘het gezicht van de club’. Het ‘jasje’ is dan de huisstijl. De communicatie-uitingen vormen de complete garderobe. We vinden het steeds weer opnieuw een spannend proces om een logo en huisstijl voor een bedrijf te mogen ontwikkelen. Een bedrijf te mogen ‘aankleden’. Of het nu om een groot bedrijf gaat, een middelgrote of kleine organisatie of een eenmanszaak, de manier waarop wij dit aanpakken is in alle gevallen hetzelfde. Zoveel als mogelijk het hele bedrijf hierbij betrekken. Want het gaat om de uitstraling naar de markt. Hoe word je gezien? Dan rijst de vraag:

Wie ben je als organisatie?

De identificatie: ‘wie ben je als organisatie?’. Dat is de basis. Wie ben je? Waar kom je vandaan? Waar wil je naar toe en hoe? Wat wil je bereiken op de korte termijn en waar wil je over vijf jaar zijn? Als het meezit, maken we, samen met de klant, die corporate story. Dat is niet zo spannend als het woord doet vermoeden, meestal kan het verhaal op 1 A4’tje of zelfs vaak al op minder. De corporate story is niet alleen een houvast voor ons om tot een goed beeld- of woordmerk te komen, maar het is ook een leidraad voor de organisatie. Helder voor ogen hebben wie je als organisatie bent en vertegenwoordigt. Dit delen of zelfs organisatie-breed opstellen binnen het bedrijf zorgt ervoor dat medewerkers de juiste ambassadeurs voor je bedrijf zijn én blijven.

Het tot stand ‘laten komen’ van een logo en huisstijl

Onze wens is steevast om het proces organisatie-breed te ontplooien, hoe groot of klein het bedrijf ook is. Voor grote organisaties doen we dat in de vorm van workshops met meerdere groepjes van 6 tot 8 mensen. Medewerkers vanuit alle lagen van de organisatie krijgen allerlei opdrachten zodat wij én zij, met elkaar, op speelse wijze, erachter komen wat er leeft binnen het bedrijf, bij de wederzijdse collega’s en wat men graag wil uitdragen. Zie hier een werkboek van zo’n sessie. In kleinere bedrijven organiseren we een middag voor het complete bedrijf. Ook dan krijgt men gerichte opdrachten en vult iedereen vragen in die veel duidelijk maken. Voor ons als bureau, maar ook voor hen zelf. Nog los van het feit dat medewerkers het altijd enorm waarderen dat zij zo intensief betrokken worden in zo’n belangrijk proces als de uitstraling van ‘hun’ bedrijf. In tegenstelling tot bedrijven die dergelijke procedures alleen op directieniveau realiseren. Het kost dan wel iets meer aan uren, materiaal, en het vraagt wat meer budget, maar je krijgt er als bedrijf heel veel voor terug. Medewerkers die trots zijn op hun bedrijf en de uitstraling ervan. Een uitstraling waar zij aan meegewerkt hebben. Naderhand wordt iedereen betrokken in de uitkomsten van hetgeen ingevuld is en kunnen we aan de hand van die antwoorden uitleggen waarom we tot dat logo zijn gekomen.

Verhalen achter door ons ontwikkelde logo’s

IDRIS, een compleet nieuw logo

We kregen de vraag van de Amarant Groep de opdracht om een naam en een logo te ontwerpen voor hun specialistisch behandelcentrum ‘licht verstandelijk beperkte’ mensen. Kernwoorden vanuit de organisatie waren: fris, herkenbaar, met elkaar. Maar we mochten dit organisatie-breed aanpakken door middel van de hierboven omschreven workshops met medewerkers uit alle lagen van de organisatie.

Doelgroep van IDRIS: kinderen, jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking in combinatie met (zeer) complex gedrag.

De uitslag van de workshops in het kort:
Groen werd als kleur het meest aangedragen.
‘Het met elkaar willen doen en uitvoeren.’
‘Het vergroten van de eigenwaarde van de cliënt.’
‘Samen met de cliënt op weg.’
‘Samen zijn we sterker’
‘Het zoveel mogelijk een relatie opbouwen met de cliënt.’

De naam kwam uit voort uit brainstormsessies met ons team. Iedereen is werd het statement. Deze cliënten worden vaak door hun gedrag niet begrepen of aan de kant gezet, maar zijn het wel degelijk waard om er te zijn, deel uit te maken van onze maatschappij. Want: iedereen is.
Laat (bijna) alle klinkers weg en je hebt IDRIS, de naam was geboren. Met als pay-off: Iedereen is.

Ook het logo is gebaseerd op de uitkomsten van de workshops. Kermwoorden als ‘samen’, ‘sterk’, ‘eigenwaarde’ en ‘relatie’ hebben gestalte gekregen in een boom die stilistisch wordt vormgegeven door mensen die met elkaar één geheel vormen, met elkaar sterk zijn. De kleur groen staat voor ‘dicht bij jezelf blijven’, je natuurlijke zijn.

IDRIS begin 2018 opgegaan in De Amarant Groep en bestaat als zelfstandige afdeling niet meer.

MERKmeubelstoffen

We kregen de opdracht om de webshop te bouwen.
Op dat moment was er nog geen naam en geen logo. Dit e-commerce bedrijf verkoopt meubelstoffen uit het hoogste segment zowel aan de consument als aan de zakelijke markt. Absolute wens was dat zij met al hun uitingen dit hoge productniveau uitstralen. Ook met deze opdrachtgevers (op dat moment bestaande uit drie eigenaren) hebben we intensieve gesprekken gevoerd voordat we tot deze twee logovoorstellen kwamen.

Dit is nu een mooi voorbeeld van een woord/beeldmerk; de naam en het logo zijn geheel geïntegreerd. Weliswaar zonder kader, en met een subtiele scheiding tussen het woord MERK en het woord ‘meubelstoffen’ met daaronder afbeeldingen van meubels waarvoor het product gebruikt gaat worden. Het lastige was dat het logo/beeldmerk niet de indruk mocht wekken dat het om een meubelfabrikant zou gaan. Daarom hebben wij ervoor gekozen om in de naam al het woord ‘meubelstoffen’ te gebruiken om deze verwarring. De naam geeft direct aan dat het om merkproducten gaat, de kleur donkerblauw wordt al van oudsher geassocieerd met grandeur, waarde en degelijkheid.

Deze variant laat een diamant zien en een diamant staat voor het hoogste niveau. Deze is het niet geworden omdat de klant het beeldmerk te ver af vond staan van het product. Wij vonden beide voorstellen goed, omdat de naam direct aangeeft waar het om gaat. Tekst en beeld zijn in dit voorstel geheel geïntegreerd.

Chef Maryam

Chef Maryam is een vrouwelijke chef-kok van Afgaanse afkomst met de Arabische keuken als specialiteit. De meeste chef-koks zijn mannen en dat alleen al is voor Maryam een uitdaging om zich sterk en manmoedig te positioneren. Aan ons is gevraagd haar in de markt te zetten en we zijn gestart met het logo. Maryam is een fantastische kok, een bijzondere vrouw met een krachtige uitstraling. Ze weet wat ze wil en gaf al direct aan dat een zwart logo haar voorkeur heeft. Ze wil niet alleen haar recepten wereldkundig maken via een website (waar we nu aan werken) maar straks ook een volledige kruidenlijn gaan verkopen in een webshop en in kookwinkels.

Al snel wisten we dat we voor strakke lijnen met een boodschap moesten gaan. De twist zit in het woordje chef, wat aangeeft dat zij graag wil experimenteren, niets staat op voorhand vast, de letters kunnen en willen alle kanten uit. De eerste indruk is een duidelijke M, die staat voor haar eerste initiaal, maar als je beter kijkt zie je een koksmuts en de boog bovenin symboliseert een schaal waar het goed bereide voedsel in wordt opgediend.

Club Vitamin

De opdracht die we meekrijgen is om een logo te ontwikkelen wat absoluut onderscheidend moet zijn binnen de wereld van de vitamines. Dat vroeg van ons een uitgebreid concurrentieonderzoek. Het is een hype om vitamines en allerhande supplementen te slikken in het kader van een gezond leven. Het hele concept om dit product is in zoverre anders en bijzonder omdat zij een doelgroep willen aantrekken die gaat voor een fraaie uitstraling én voor gemak. Het assortiment is uitgesproken klein, (rond de tien tot twaalf producten) maar elk product bestaat uit een selectie van de benodigde vitamines en supplementen die zijn afgestemd op leeftijd, de activiteiten van de persoon, eventuele beperkingen etc. etc. Achtergrondgedachte is dat je niet meer met 15 potjes in je la zit, maar slechts met één (overigens heel fraai uitziend zakje) waar per pil dé combinatie in zit die jij nodig hebt.  Door middel van een app wordt de klant gewaarschuwd wanneer hij zijn supplement moet bijbestellen, maar de app bevat nog veel meer leuke features die allemaal met een gezonde levensstijl te maken hebben.

Het motto van onze klant: ik wil straks bij heel veel Nederlanders in hun broekzak zitten.  Goed plan, wij helpen mee!

Voorstel verpakkingen

Fraaie restylen van bestaande logo’s

Horizon Training en ontwikkeling

Oude logo     

Nieuwe variant

Er werd ons gevraagd om een restyling van het ook al eerder door ons ontworpen logo. Maar er was een restrictie: dit teken (aangeleverd en gevoerd door de FREIA groep, de overkoepelende organisatie boven o.a. Horizon Training en Ontwikkeling) moest worden ingezet.

We kregen de vrijheid om dit beeldmerk naar eigen interpretatie te bewerken.
Horizon wil zich als trainingsinstituut onderscheiden in de markt. Het lettertype visualiseert krachtig ‘het verschil’. Het is een lettertype wat maar weinig gebruikt wordt. De mens staat bij Horizon centraal. De i staat precies in het midden van het woord (een toeval waar we gebruik van gemaakt hebben) en stelt de mens voor. Een mens op weg; zich bewust van zowel dat wat voor hem ligt als wat achter hem ligt. (streepje voor- en achterwaarts)

Van Raak Staal

Een lastige opgave omdat dit familiebedrijf veel waarde hecht aan ‘wat is’, aan de historie van het bedrijf, hun waarden en normen (persoonlijke aanpak) en aan hun geschiedenis. Ze zijn herkenbaar aan de kleuren zwart en rood en eigenlijk wilden zij ook niet dat wij het lettertype zouden veranderen. Eigenlijk vonden ze de inbreng van de inzichten van een reclamebureau om hun logo te upgraden een oncomfortabele onderneming. Dat maakte de uitdaging voor ons des te groter. En het is ons gelukt om een fraaie restyle te ontwikkelen waarin zij zich direct herkenden. Hieronder zie je wat voorbeelden en wat de uiteindelijke keuze geworden is.

 

 

De R op zichzelf kan ook heel fraai worden ingezet voor relatiegeschenken e, zoals bijvoorbeeld een mooie leren sleutelhanger met die R erin gestanst.

 

Een greep uit andere door ons ontwikkelde logo’s

 

Eigen Huys

Zelfstandige wonen onder deskundige begeleiding voor verstandelijk beperkte jeugd
N.B. Dit is nu als zelfstandige afdeling opgezegd en valt vanaf 2019 onder de Amarant Groep.

De Laat Solar Systems

Levering en montage zonnepanelen voor de zakelijke en consumentenmarkt

Partium

Platform om als consument zelf je evenement te organiseren

Van Turenhout

Tandartspraktijk

Studiekeuze Training

Begeleiding van leerlingen en/of studenten om te komen tot hun ideale studie/vervolgopleiding

Pauwer

Daginvulling en behandeling patiënten met een niet aangeboren hersenletsel
N.B. Dit is nu als zelfstandige afdeling opgezegd en valt vanaf 2019 onder de Amarant Groep.

We vinden het leuk als je reageert

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken